Helsingin Uutiset mielipidekirjoitus 10.7.2024
Helsingin kaupunki on sitoutunut kehittämään pyöräilyinfrastruktuuriaan erityisesti kantakaupungin alueella ja laajentamalla baanaverkkoa. Baanaverkko on suunniteltu 150 kilometrin mittaiseksi pyörätieverkostoksi, joka yhdistää asuinalueet ja työpaikkakeskittymät keskustaan. Helsinkiin ovat tervetulleita nykyistä turvallisemmat ja yhtenäisemmät pyöräilyreitit, mutta niitä ei pidä rakentaa piittaamatta vaikutuksista muihin liikkujiin, kaupunkimme toimivuuteen, luontoarvoihin tai verorahojen järkevään käyttöön.
Pyöräilybaanat ovat herättäneet paljon keskustelua, ihastusta ja vihastusta. Tuorein kritiikkiä saanut suunnitelma liittyy Etu-Töölön ja Munkkiniemen välille suunnitteilla olevan pyöräliikenneväylään, niin sanottuun Munkkiniemenbaanan yleissuunnitelmaan. Viimeisimmän tiedon mukaan esitys on menossa kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn alkusyksystä. Reitti on suunniteltu kulkevan Humallahden kallioiden edessä merenlahden päälle rakennettavaa betonista rakennelmaa pitkin. Ainutlaatuiselle rantakallioalueelle esitetään rakentamista siksi, että pyöräilijät välttäisivät reitillä olevalla mäellä polkemisen. Betonisiltaa perustellaan sillä, että jyrkät mäet saattavat toimia esteenä sellaisille, jotka eivät vielä pyöräile.
Haitta olisi merkittävä kävelijöiden, ulkoilijoiden ja veneilijöiden suosimille ikikallioille ja rannalle. Helsingin luonnonsuojeluyhdistys on varoittanut baanan uhkaavan rannan ruovikoita, arvolehtoa ja kalliomaisemaa. Kalliot ovat luonnonarvoiltaan ja maisemallisesti arvokkaita. Helsingissä ei ole enää montaa luonnontilassa säilynyttä kalliorantaa ja nykyisiä on suojeltava.
Esitettyä luontoa pilaavaa ja kallista rakennelmaa ei tule toteuttaa. Baana on järkevä pitää jo olemassa olevalla Paciuksenkadun pyörätiellä. Pyörällä pääsee kyllä ajamaan myös mäkeä ylös ja alas. Humallahden kallioita on varjeltava, eikä pyöräilybaanaa tule rakentaa meren päälle.
Osaan arvostaa omassa arjessakin sitä, että pyöräilymahdollisuuksia kehitetään. Pyöräily on monelle helsinkiläiselle sopiva liikkumis- ja liikuntamuoto. Baanasuunnitelmia tehtäessä on kuultava alueiden asukkaita ja huolehdittava, ettei baanojen tieltä suljeta katujen ylityksiä muilta liikkujilta tavalla, joka ruuhkauttaa liikennettä tai vaikeuttaa kävelyä kohtuuttomasti. Kaupungin on oltava hyvä paikka asua ja liikkua kaikenikäisille ja eri tavoin.