Siirry sisältöön

Munkkiniemenbaanan suunnitelma palautettava valmisteluun – tervetuloa lauantaina kertomaan näkemyksesi

Munkkiniemenbaanan eli Etu-Töölön ja Munkkiniemen välille suunnitteilla olevan pyöräliikenneväylän yleissuunnitelman käsittely on aloitettu kaupunkiympäristölautakunnassa. Suunnitelma on herättänyt valtavasti keskustelua, eikä ihme.

Tervetuloa keskustelemaan ja vaihtamaan ajatuksia kokoomuslaisten kaupunginvaltuutettujen ja kaupunkiympäristölautakunnan jäsenten kanssa Munkkiniemen baanan yleissuunnitelmasta Munkkiniemen Puukioskille Laajalahdenaukiolle lauantaina 31.8. klo 15.

Olen tavattavissa yhdessä kokoomuksen kaupunginvaltuutettu, kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautavan sekä monen muun kokoomustoimijan kanssa.

Olen lauantaina menossa mukana myös Lauttasaari-päivillä ja tavattavissa Lauttasaaren Kasinonrannassa kokoomuksen ständillä klo 13-14.

Lämpimästi tervetuloa tapaamaan ja keskustelemaan sinulle tärkeistä aiheista.

Munkkiniemenbaanan reitti on suunniteltu kulkevan Humallahden kallioiden edessä merenlahden päälle rakennettavaa betonista rakennelmaa pitkin. Ainutlaatuiselle rantakallioalueelle esitetään rakentamista mm siksi, että pyöräilijät välttäisivät reitillä olevalla mäellä polkemisen. Betonisiltaa perustellaan myös sillä, että jyrkät mäet saattavat toimia esteenä sellaisille, jotka eivät vielä pyöräile.

Esitettyä luontoa pilaavaa, kallista ja täysin turhaa rakennelmaa ei tule toteuttaa. Järkevä toteuttamiskelpoinen ratkaisu on pitää baana jo olemassa olevalla Paciuksenkadun pyörätiellä. Tämä linjausvaihtoehto oli alun perin suunnitelmassa esillä ja siihen olisi viisasta palata.

Humallahden kalliot ovat luonnonarvoiltaan ja maisemallisesti arvokkaita. Helsingin luonnonsuojeluyhdistys on kannanotossaan varoittanut, että baana uhkaa Humallahden rannan ruovikoita, arvolehtoa ja kalliomaisemaa. Helsingissä ei ole enää montaa luonnontilassa säilynyttä kalliorantaa ja nykyisiä on suojeltava.

Suunnitelma on herättänyt paljon muitakin huolia. Suunnitelman pelätään ruuhkauttavan liikennettä Mechelininkadulla ja Pohjoisella Hesperiankadulla entisestään. Ruuhkia lisäävät jo keskusta-alueella tehdyt liikenneratkaisut.

Aiemmissa suunnitelmaluonnoksissa on kaavailtu Munkkiniemen Puistotien poikkikatujen, Solnantie ja Kadetintien, sulkemista Puistotien ylityksen kohdalta autoliikenteeltä. Tämä ruuhkauttaisi liikennettä Puistotiellä ja pienemmillä asuinkaduilla, vaikeuttaen asukkaiden arkea ja liikkumista. Pienillä kaduilla on asuntojen lisäksi päiväkoteja, kouluja, urheilukenttiä ja siten paljon eri ikäisiä kävelijöitä.  Ruuhkautunut liikenne lisäisi turvattomuutta ja vähentäisi viihtyisyyttä. Uusimmassa suunnitelmaesityksessä teiden sulkua siirretään tuonnemmaksi muttei hylätä.

Puistotie on Munkkiniemen tärkeä keskus, jonka luonnetta ei saa baanasuunnitelmalla pilata. Suuri huoli on lippakioskialueesta, joka on alueen asukkaiden olohuone. Laajalahden aukio on säilytettävä turvallisena, riittävän väljänä sekä viihtyisänä tapaamis- ja kulkualueena, graniittikoroke on pidettävä jatkossakin koskemattomana paikallaan

Pahimpiin riskikohtiin Munkkiniemen puistotien itä- ja länsipään ongelmallisin kohtiin on saatava turvalliset liikenneratkaisut. Nykyinen Munkkiniemen puistotien pyörätie on muutoin vallan toimiva sellaisenaan.

Helsingin kaupunki on sitoutunut kehittämään pyöräilyinfrastruktuuriaan erityisesti kantakaupungin alueella ja laajentamalla baanaverkkoa.  On tärkeää, että pyöräilyn edellytyksiä ja pyöräilyreittejä kehitetään. Pyöräily on monelle mukava liikkumis- ja liikuntamuoto.  Helsinkiin ovat lämpimästi tervetulleita nykyistä yhtenäisemmät ja turvallisemmat pyöräilyreitit, mutta niitä ei pidä rakentaa piittaamatta vaikutuksista muihin liikkujiin, turvallisuuteen, asuinalueiden omaleimaisuuteen, luontoarvoihin tai verorahojen järkevään käyttöön.

Lähetän kuukausittain ajankohtaiset kuulumiset eduskunnasta ja Helsingistä. Voit tilata eduskuntaterveiseni lähettämällä sähköpostia sari.sarkomaa(at)eduskunta.fi. Näkemykset ja ajatukset Helsingin kehittämiseksi ovat tervetulleita, pidetään yhteyttä.