Siirry sisältöön

Kokoomuksen Sarkomaa: Vihdoin jätelumen mereen ajo kielletään

19.11.2024 08:09:16 EET | Kokoomuksen eduskuntaryhmä | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Sari Sarkomaa pitää lumen kaadon kieltoa tärkeänä konkreettisena toimena  puhtaamman Itämeren ja Suomen vesistöjen suojelemisen puolesta.

Sari Sarkomaa. Kuvaaja: Kristian Tervo.
Sari Sarkomaa. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Eduskunta aloittaa tänään käsittelyn ympäristönsuojelulain muutoksesta, jossa kielto kaataa ainetta rannalta mereen ulotetaan koskemaan lunta. Kokoomuksen kansanedustaja Sari Sarkomaa on tehnyt asian vauhdittamiseksi lakialoitteen viime eduskuntakaudella.

”On tervetullutta, että lain hyväksymisen myötä jätelumikuormien kippaamiseen mereen on vihdoin kielletty. Oli mainiota, että asia oli kirjattu Petteri Orpon vesiensuojelua monin tavoin edistävään hallitusohjelmaan”, sanoo Sarkomaa.

Ympäristöministeriön selvityksen mukaan mereen päätyy normaalilumisena talvena Helsingin edustalla useita tuhansia kiloja roskaa ja yli viisikymmentä miljoonaa mikromuovipartikkelia.

”Itämeri ja sen rannat ovat olennainen osa suomalaista elämäntapaa ja helsinkiläistä identiteettiä. Erityisesti kaupunkien läheisyydessä olevat rannat ovat hyvin roskaantuneita. Keväisin Helsingin rannoilta kauhotaan puhdistusalusten voimin lähes 100 kuutiometriä roskaa”, Sarkomaa kertoo.

”Itämeren likaamiseen ja roskaamiseen on saatava loppu. Mereen lumen mukana kaadetut jätteet, roskat, tupakantumpit ja aineosat kulkeutuvat merivirtojen mukana laajalle. Mereen joutunut mikromuovi ja raskasmetallit eivät häviä merestä ehkä koskaan”, Sarkomaa huomauttaa.

Helsinki on tiettävästi ainoa maamme kaupunki, joka edelleen kaataa jätelumet mereen. Sarkomaa on vaatinut kaupungilta jo vuosien ajan, että lumen mereen kippaamisen on loputtava.

”Helsingin kaupunginvaltuusto on vuonna 2019 kokoomuksen aloitteesta linjannut, että likaisen lumen kaatamiselle mereen on löydettävä ympäristön kannalta kestävämpi vaihtoehto. Ratkaisua on etsitty pitkään, mutta apulaispormestari Sinnemäen vastuualueella sitä ei ole löytynyt. Aiemmin on pystytty sitoutumaan siihen, että lumen kaato loppuisi vasta vuonna 2033”, Sarkomaa kertoo.

”Nyt asiaan tulee lakimuutoksella vauhtia lumen kaadon kiellon astuessa voimaan vuoteen 2028 mennessä. Itämerta on suojeltava talvellakin. Helsingin on syytä kiriä ympäristöystävällisen ratkaisun etsimisessä lumen hallintaan. Ratkaisun on oltava sellainen, että myös lumisina talvina teiden puhdistaminen sujuu”, Sarkomaa päättää.