Siirry sisältöön

Lukion on oltava lukio ja ammatillinen tutkinto kallisarvoinen omana tutkintonaan!

02.11.2011 MunkinSeutu

Suomen menestys on aina perustunut koulutukseen. Tulevaisuudessa sivistyksellä ja korkealla osaamisella on entistä tärkeämpi merkitys. Lukiolla on ollut ja on tulevaisuudessa entistä vahvempi rooli osaamisketjussamme yleissivistävänä ja korkeakoulutukseen valmentavana kouluna.

Viime viikkoina lukion roolista on käyty kovaakin keskustelua. Päinvastoin mitä hallitusohjelmassa sovittiin, on opetus- ja kulttuuriministeriö kaavailemassa aloitettavaksi rakenteellisen kehittämisen ohjelman, jonka mukaan toista astetta kehitettäisiin yhtenä kokonaisuutena. Toteutuessaan tämä ehdotus vaarantaisi lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten tuottaman osaamisen ja opetuksen laadun.

On tärkeää, että jatkossakin lukion ja ammatillisen koulutuksen sisällöllinen ja rakenteellinen kehittäminen tehdään koulutusmuotojen omista päämääristä käsin. Ylioppilastutkintoa ja ammatillista tutkintoa on kehitettävä erillisinä tutkintoina. Myöskään opetussuunnitelmiin liittyvillä muutoksilla ei saa hämärtää toimivaksi osoittautunutta duaalimallia. Lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten rahoitus on pidettävä toisistaan erillisinä.

Samaa duaalimallin hämärtämislinjaa edustaa se, että toisen asteen kehittämisen keskeiseksi tavoitteeksi on nostettu ammatillista ja ylioppilastutkintoa sekoittava yhdistelmätutkinto. On erittäin huolestuttavaa, että esitetyistä toimenpiteistä ja painotuksista kumpuaa kaipuu ns. nuorisokoulumalliin sekä tahto hivuttaa lukiot ja ammatilliset oppilaitokset yhteen.

Lukiolaisilla pitää olla oikeus saada yleissivistävää opetusta ja ammattiin opiskelevilla ammatillista erityisosaamista tukevaa opetusta. Opetusministerinä ollessani aloitin ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen merkittävän lisäämisen pääkaupunkiseudulle ja kasvukeskuksiin. Aloituspaikkojen lisäämistä on jatkettava. Jokaisen peruskoulun päättäneen nuoren on saatava koulutuspaikka.

Lukion tehtävää yleissivistävänä ja jatko-opintoihin valmistavana väylänä on vahvistettava edelleen. Tämä tarkoittaa ennen kaikkea laadukkaan opetuksen ja opiskelun turvaamista. Laadukkaan opetuksen kulmakivinä ovat pätevät ja ammattitaitoiset rehtorit ja opettajat, sekä monipuolinen opetustarjonta, johon kuuluvat modernit oppimisympäristöt, opetusmenetelmät ja toimivat tilat.

Nykyinen toisen asteen koulutus on tuottanut hyvän pohjan niin akateemisille kuin ammatillisille jatko-opinnoille. Se on tuottanut maailman huipputason koulutusta, joka vastaa nuorten tarvitsemaa osaamis- ja sivistyspohjaa sekä työelämän tarpeita. Tämän perustan murentaminen olisi tuhoisaa koko suomalaiselle koulutusjärjestelmälle.

Sari Sarkomaa (kok)
Kansanedustaja
Opetushallituksen johtokunnan puheenjohtaja
www.sarisarkomaa.fi