tiedote 28.2.2015
julkaisuvapaa heti
Kokoomuksen kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Sari Sarkomaa alleviivaa, että sote- uudistuksen tavoitteita ei saavuteta ilman kannustavaa rahoitusratkaisua. Itsessään uusimmassa sote-mallissa, yksiportaisessa kuntayhtymämallissa, ei riittäviä kannusteita ole. Tämä on päivän selvää ja pakko sanoa ääneen.
Sarkomaa pitää välttämättömänä, että seuraavana askeleena päätetään rahoitusmallista, jossa julkinen raha seuraa ihmisten valintoja. Uusi rahoitusmalli tarvitaan erityisesti perusterveydenhuoltoon ja hoivapalveluihin keinoksi vahvistaa perustason palveluja, niiden laatua, ihmisten valinnanvapautta ja kustannustehokkuutta. Uudistus on tehtävä niin, että palveluja tarvitseva ihminen on keskiössä. Sarkomaa on toistuvasti ehdottanut, että Ruotsin raha seuraa potilasta - mallista tehdään Suomen peruspalvelut paremmaksi - malli.
Ruotsissa ns. Vård val ja Fritt val - uudistuksien ansiosta reilu 90 prosenttia ihmisistä pääsee perusterveydenhuollossa lääkärille viikon sisällä. Suomessa terveyskeskusjonoissa viikkotolkulla odottavat lapsiperheet, eläkeläiset ja työttömät ovat irvikuva tasa- arvoisesta terveyspolitiikasta. Ideologiset syyt vastustaa valinnanvapautta on heitettävä roskakoriin.
"Tämän lisäksi on erityisesti katsottava, miten sote-lakiin saadaan leivottua sisään muita kannusteita, jotka perustuslakivaliokunnan tyrmäämässä hallituksen esityksessä olivat vajavaisia. Eduskunnan valtiovarain- ja talousvaliokunta ovat yksimielisesti sote- lakiesityksestä antamissaan lausunnoissa varoittaneet sote-esityksen puutteellisista "draivereista" ja vedonneet niiden lisäämisen puolesta sosiaali- ja terveysvaliokuntaan. Näitä näkemyksiä ei ole varaa sivuuttaa. Kokoomus on näiden asioiden puolesta. Parlamentaarisen työn haastava puoli on, että kaikki muutokset tehdään yksimielisesti", toteaa Sarkomaa.
”Kannusteita löytyy mm. julkisista laaturekistereistä, läpinäkyvistä palveluiden tuotantokustannuksista ja monituottajamallin käytön vauhdittamisesta esimerkiksi palvelualoitteen käyttöönotosta. Parhaita käytäntöjä ei voida vertailla, jos kustannus- ja laatutiedot eivät ole "läpinäkyviä" ja avoimia. Tämä on jo tehty Ruotsissa, nyt se on tehtävä Suomessa ”, Sarkomaa summaa.
Sarkomaa vieraili johtamansa eduskunnan valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaoston kanssa keväällä 2012 Ruotsissa raha seuraa potilasta - malliin tutustumassa ja eri tahojen näkemyksiä uudistuksen vaikutuksista kuulemassa. Ruotsissa puolueet ovat laajalla rintamalla uudistuksen takana. Sarkomaa ehdotti kansanedustaja Anne-Mari Virolaisen kanssa (HS 16.6.2012), että sote-uudistusta valmistelevan työryhmän pitäisi ottaa selvitykseen Ruotsin lainsäädäntöjen soveltaminen. "Viimeistään nyt on tähän ehdotukseen on sote-rahoitusratkaisuja tehtäessä tartuttava", vaatii Sarkomaa
Sosiaali- ja terveysvaliokunta laitettiin puristuksiin puolueiden puheenjohtajien päättämien reunaehtojen - neljän pointin -väliin. Aikaa jäi muutama päivä tehdä uusi esitys kaatuneen hallituksen esityksen tilalle. Näin vaikka perustuslakivaliokunta suositteli vahvasti siirtämään valmisteluvastuun takaisin hallitukselle ja ministeriöön.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle heitettiin puolueiden puheenjohtajien yhteispäätöksellä eduskuntakauden loppumetreillä pallo, jota hallitus ja parlamentaarinen työtyöryhmä ovat pompotelleet paikasta ja mallista toiseen neljä vuotta. ”Työtä ollaan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tehty käskettyä ja vastuuta kannetaan. Työtä tehdään niin hyvin kuin mahdollista. Työtä tehdään siksi, että onnistuisimme turvaamaan vaikuttavat ja tasavertaiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut”, päättää Sarkomaa.
Lisätietoja:
Sari Sarkomaa 0505113033