Usein kuulen kysyttävän, miksi Suomen hyvä ja toimiva palvelujärjestelmä halutaan romuttaa soten myötä. Suomi oli ensimmäinen maa, joka vahvisti potillaan asemaa säästämällä potilaslain vuonna 1993. Sittemmin Suomi on jäänyt jälkeen Euroopan maiden uudistettua sote-palvelujaan ja lisättyään ihmisten valinnanvapautta. OECD:n vertailuissa pidämme joukon perää yhdessä mm. Yhdysvaltojen kanssa, mitä tulee terveydenhuollon eriarvoisuuteen. Työlliset ja työttömät ovat eriytyneet ja rahalla voi ostaa vapauden nopeampaan hoitoon. Eriarvoinen pääsy peruspalveluihin on asia, joka vahvistaa terveyden ja hyvinvoinnin eroja. Valinnanvapauslailla ja koko sote-uudistuksella on tarkoitus palauttaa Suomi hyvinvointipolitiikan kärkimaaksi.
Jokaiselle suomalaisille tärkeä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus on eduskunnan käsittelyssä. Sote-lakipaketti on valmisteltu vuorovedoin eri hallitusten ja kaikkien puolueiden voimin ja nyt pitäisi urakka saada maaliin.
Valmistautuminen uudistukseen on käynnissä myös joka maakunnassa. Tätä työtä on tärkeä tehdä yhdessä niin, että mukana henkilöstö, palveluja tuottavat yritykset ja järjestöt. Yhdessä sosiaali- ja terveysvaliokunnan hallituspuolueiden vastuukansanedustajien kanssa olemme vahvasti kannustaneet maakuntia ottamaan henkilöstön mukaan sote-valmisteluun. Monilla alueilla näin on tehtykin.
Uudellamaalla valmistellaan 1,6 miljoonaa asukasta koskevaa uudistusta ja 60 000 työntekijää koskevaa henkilöstön siirtoa erittäin kiireisellä aikataululla. Uudenmaan valmistelu on eronnut muista maakunnista erityisesti henkilöstön syrjään jättämisellä. Henkilöstön mukaan saamiseksi olen vedonnut maakunnan johtaviin toimijoihin.
Viedessäni pari viikkoa sitten eduskunnasta sote-terveiset koolla olleelle Uudenmaan Tehyn ja hoitohenkilöstön joukoille, kuulin myös tiedon kulun ongelmista liittyen sote-uudistukseen. Lähetimme kokouksesta vahvan vetoomuksen Uudenmaan maakuntajohdolle ottaa henkilöstön edustus mukaan sote-uudistusta valmistelevien työryhmiin. Viestiin vastauksena tuli vihdoin lupaus kutsua henkilöstö mukaan. Tämä korjausliike oli välttämätön uudistuksen onnistumiseksi. On olennaista varmistaa, että suurimman henkilöstöryhmät, hoitotyön ja sen johdon edustus on mukana. Hoitotyön johtajat vastaavat siitä, että sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat asiakkaiden tarpeiden mukaisesti, asiakaslähtöisesti ja näyttöön perustuen. Uudellamaalla on sote-yhteistyöryhmiä nimettynä kuusi. Työryhmissä kartoitetaan aluksi Uudenmaan 26 kunnan terveydenhuollon erityispiirteet ja parhaita käytäntöjä, joiden pohjalta valmistaudutaan yhteisiin kriteereihin ja toimintaan. Henkilöstönäkökulman vahvistaminen työryhmätyöskentelyssä on tulevana syksynä välttämätöntä, kun valmistelua suunnataan kohti palvelustrategian laadintaa ja turvallisen muutoksen varmistamista. Uudellamaalla jatketaan myös henkilöstöfoorumin säännöllisiä kokoontumisia. Foorumissa työstetään uudistuksen henkilöstön näkökulmia ja uudistuksen henkilöstövaikutuksia.
Eduskunta urakoi sote-lakipaketin äärellä valiokunnissa näillä näkymin koko kesän.
Vastaanotan mielelläni palautetta ja ajatuksia helsinkiläisten hyvän arjen edistämiseksi. Kirjoitan myös kerran kuussa politiikan kuulumisia eduskunnasta ja Helsingistä. Kirjeen saa tilattua kotisivuiltani tai ottamalla minuun muuten yhteyttä.
Sari Sarkomaa
Helsinkiläinen kansanedustaja