Kolumnit 2005
21.12.2005 |
Kolumni Alueuutisissa 5.3.2005 Kalliomäki keskituloisten kukkarollaValtiovarainministeri Kalliomäen ehdotus muuttaa kunnallisverotus kokonaan progressiiviseksi on tyrmistyttävä. Ehdotus iskisi kaikkein kipeimmin tavallisiin keskituloisiin. Kalliomäki on perustellut ehdotustaan oikeudenmukaisuudella. On mahdotonta ymmärtää, mitä oikeudenmukaista Kalliomäki näkee tavallisten palkansaajien, yrittäjien ja eläkeläisten kurittamisessa. Ajatus rikkaiden verotaakan lisäämisestä voi kuulostaa ihan hienolta ja helpolta ratkaisulta. Tosi asia on, että rikkaita on Suomessa niin vähän, että heidän verotustaan kiristämällä ei Suomea pelasteta. Jotta veronkorotuksella olisi merkitystä, on se kohdennettava suureen keskituloisten luokkaan. Ja sitähän Kalliomäen ehdotus juuri tarkoittaisi. Sairaanhoitajien, poliisien, opettajien ja insinöörien kukkarolla käymistä. Progression kiristäminen pahentaisi ennestään syviä kannustinloukkuja ja kurjistaisi asunto- ja opintolainojen kanssa kamppailevien keskituloisten perheiden asemaa. Etenkin kaupungeissa ja kasvukeskuksissa keskituloiset elävät jo nyt äärirajoilla korkeiden asumis- ja elinkustannusten kanssa. Helsinkiläiset perheet muuttavat joukoin pois, kun kotikaupungista ei löydy kohtuuhintaisia asuntoja. Elämisen ja asumisen kalleus näkyy monessa. Terveydenhuollon kasvava hoitajapula on tästä vakava esimerkki. Jälleen kerran huomaa, ettei Vanhasen hallitus ymmärrä kaupunkilaisten arkea. Kunnallisveron ansiotulovähennyksen vuoksi kunnallisvero on jo nyt harmillisen tulosidonnainen. Vähennysten ansiosta moni kuntalainen maksaa kunnallisveroa vähemmän kuin mitä kunnallinen veroprosentti on. Kunnallisvero kuormittaa siten enemmän keskituloisia ja suurempituloisia. Suomalaisten veronmaksajien verojen riittävästä kireydestä ei pitäisi olla epäselvyyttä. Palkkaverotuksemme on jo tällä hetkellä teollisuusmaiden kolmanneksi kireintä. Tämän pitäisi riittää Kalliomäellekin. Täysin progressiivinen kunnallisverotus yhdistettynä nykyiseen progressiiviseen ansiotuloverotukseen ja tulosidonnaisiin maksuihin johtaisin täysin järjettömään ja epäoikeudenmukaiseen tilanteeseen. Valtiovarainministerin hellimien progression kiristysten sijaan tavoitteena on oltava työn verotuksen maltillinen laskeminen kohti teollisuusmaiden keskitasoa. Kaiken lisäksi Kalliomäki on kaavaillut mallia, jossa kunnallisveronkiristyksen tuottoja voitaisiin käyttää laajemmalla alueella. Tämä johtaisi taas jakomalliin, jonka maksajaksi joutuisi pääkaupunkiseutu. Tätä ei Helsinki enää kestäisi. Tällaista kaupunkivastaisuutta vastaan on vahvasti taisteltava. Näyttää siltä, että suurin uhka Helsingin taloudelle ja helsinkiläisten palveluille tulee valtiovallan suunnalta. Me helsinkiläiset emme ole toteuttaneet tiukkaa säästöohjelmaa sen vuoksi, että säästöt siirrettäisiin taas maakuntiin. Rankat sopeutustoimet tehtiin siksi, että voisimme entistä paremmin turvata helsinkiläisten palvelut ja elinolosuhteet. Eduskunnan ja hallituksen olisi aikaa ymmärtää, että kansankunnan etu ei ole Helsingin ja helsinkiläisten kurittaminen.
Sari Sarkomaa |