Valmisteilla oleva verouudistus ja talouden mittavat haasteet tekevät välttämättömäksi läpikäydä koko verojärjestelmämme ja siten myös verovähennykset. Erilaiset vähennykset nakertavat veropohjaa, mutta niillä on myös puolensa. Esimerkiksi kotitalousvähennyksellä on saatu valtion kassaan tuloa, joka muuten olisi jäänyt harmaan talouden piiriin.
Esille on nostettu jo usein aiemminkin esitetty ajatus leikata asuntolainojen verovähennysoikeutta. Valtiosihteeri Raimo Sailas on julkisesti pyytänyt, että poliitikot eivät heti ampuisi alas esitystä. Ymmärrän hyvin Sailasta, mutta silti on pakko sanoa, että esitys asuntolainojen verovähennyksen poistamisesta osuisi kipeimmin kaupunkilaisiin lapsiperheisiin. Esitystä on aivan mahdotonta kannattaa, koska se olisi mittava veronkiristys useille sadoille tuhansille perheille. Asuntopolitiikassa varsinainen ongelma on kohtuuhintaisten asuntojen tarjonnan puute, eikä korkojen verovähennysoikeus.
Helsinkiläisten kannalta on aivan olennaista, ettei verouudistuksella tehdä asumista kohtuuttoman kalliiksi ja ettei julkisen talouden taantumasta nousemisessa verottajan käsi käy kohtuuttomasti kaupunkilaisten taskuilla. Erityisen tarkkaan on huolehdittava, että tavallisella palkansaajalla, eläkeläisellä ja opiskelijalla olisi mahdollisuus asua omassa kotikaupungissaan. Jo nyt asumisen kustannukset ovat pääkaupunkiseudulla tavallisen kaupunkilaisen sietokyvyn ylärajoilla.
Verotuksen uudistamisessa on myös otettava huomioon se, että suomalaisten on voitava luottaa asuntomarkkinoiden pelisääntöjen vakauteen ja pitkäjänteisyyteen. Verovähennysoikeuden rajaaminen olisi raju isku tavallisille pieni- ja keskituloisille asuntosäästäjille. Vähennyksen poistaminen johtaisi useiden kotitalouksien pitkäaikaisten suunnitelmien romahtamiseen ja monet taloudelliseen ahdinkoon. Tähän ei etenkään asuntojen kalleuden kanssa kamppailevalla pääkaupunkiseudulla ole varaa.
Korkojen verovähennysoikeutta ei saa myöskään rajata ensiasunnon ostajiin tai esimerkiksi tietyn hintaisiin asuntoihin. Ei ole mitään perusteluja sille, miksi asunnonvaihtajia pitäisi rangaista. Verovähennysoikeuden rajaaminen ensiasuntoihin hankaloittaisi työvoiman liikkuvuutta ja heikentäisivät kohtuuttomasti kansalaisten elämäntilanteiden muutosten hallintaa. Tällaisessa rajauksessa unohdetaan elämän realiteetit: muutot töiden perässä, avioerot ja uusioperheet.
Korkovähennyksen leikkausajatus on epäsosiaalinen, koska sillä heikennettäisiin aivan tavallisen lainarahoitusta tarvitsevan asuntosäästäjän asemaa. Korkovähennyksen leikkaus ei liikauttaisi niinkään hyvin varakkaita asunnonhankkijoita, jotka eivät lainarahoitusta tarvitse. Ilman korkojen verovähennysoikeutta asuntomarkkinoilla olisi pääosin vain varakkaita ihmisiä tai sijoittajia. Veronmaksajien laskelmat osoittavat, että korkovähennyksellä helpotetaan asuntomarkkinoilla heikoimman osapuolen asemaa suhteessa muihin asuntokauppaa käyviin.
Tällä hetkellä moni suomalainen haaveilee omasta asunnosta. Korkotuella on mittava merkitys tavalliselle asuntovelalliselle. On helppo olla samaa mieltä Veronmaksajien laskelmistaan tekemistä johtopäätöksistä: omistusasumisesta ei pidä tehdä vain varakkaiden etuoikeutta.
Sari Sarkomaa (kok)
Kansanedustaja
Valtiovarainvaliokunnan verojaoston jäsen
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.fi