Puheet 2005

13.11.2005
Ennakoiva hyvinvointipolitiikan valtuuskunnan seminaari

22.10.2005
Kokoomuksen puoluevaltuuston syyskokous

12.10.2005
Euroopan Vanhempien ja Koulun Päivän seminaari "Näkökulmia lukemiseen"

1.10.2005
Kuurojen Liiton vetoomuksen vastaanottaminen eduskuntatalolla

15.9.2005
Puheenvuoro pääkaupunkiseudun opetus- ja kasvatusväen mielenilmauksessa

18.8.2005
Tervehdyspuheenvuoro kuutamouintitapahtumassa Töölönlahdella

15.6.2005
Juhlapuhe Helsingin Kokoomuksen Nuoret ry:n 80-vuotisjuhlissa

22.5.2005
Kokoomuksen puoluevaltuuston kevätkokous

21.5.2005
Kokoomuksen puoluevaltuuston aateseminaari

14.5.2005
Hyvinvointia ennakoivasti - ennakoivan hyvinvointipolitiikan valtuuskunnan I seminaari

16.4.2005
Kokoomuksen Salon kunnallisjärjestö ry:n 25-vuotisjuhlat

15.4.2005
Kasvatuksen kovat arvot – seminaari, kommenttipuheenvuoro

12.3.2005
Osallisuutta oppilaille, kumppanuutta kasvattajille – opetuksen uusia suuntia Vanhempainparlamentti Tampereella

15.2.2005
Kansainvälinen syöpäsairaiden lasten päivä eduskunnassa

5.2.2005
Kokoomuksen puoluevaltuuston vaalikokous

29.1.2005
Educa 2005 -tapahtuma, Näkökulma-keskustelu kouluviihtyvyydestä

Puheet 2006

Vanhempainparlamentti Tampereella 12.3.2005
Suomen Vanhempainliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaa

Osallisuutta oppilaille, kumppanuutta kasvattajille – opetuksen uusia suuntia

Hyvät vanhempainparlamenttiin osallistujat!

Päivän aiheena on "osallisuutta oppilaille, kumppanuutta kasvattajille – opetuksen uusia suuntia". Voin ilolla todeta, että olemme onnistuneet saamaan todella asiantuntevan ja kiinnostavan alustajajoukon. Voin luvata, että päivästä tulee kaikin puolin antoisa.

Perusopetuksen opetussuunnitelmat uudistuvat. Uudet opetussuunnitelmat otetaan käyttöön kaikilla vuosiluokilla viimeistään elokuussa 2006.

Suomalainen perusopetus on suorastaan maailmankuulua. Perusopetuksen maksuttomuus, tasa-arvo ja tuki erilaisille oppilaille ovat asioita, joista on syytä olla ylpeitä. Opetussuunnitelman uudistamisella opetusta kehitetään vielä paremmaksi.

Opetussuunnitelmassa määritellään koulun kasvatus- ja opetustyön kannalta keskeiset asiat. Tällaisia ovat koulun arvot ja tavoitteet, eri oppiaineiden ja aihekokonaisuuksien tavoitteet, sisällöt ja työtavat sekä oppilaan arviointi. Tärkeitä ovat myös kodin ja koulun yhteistyö, oppilashuolto, oppimisympäristö sekä koulun toimintatavat.

Opetussuunnitelmia uudistetaan, jotta koulu voi entistä paremmin vastata oppilaiden ja muuttavan yhteiskunnan tarpeisiin. Opetussuunnitelman perusteissa määritellään aiempaa tarkemmin opetuksen tavoitteet ja oppimisen arvioinnin periaatteet. Perusteisiin on kirjattu oppiainekohtaiset hyvän osaamisen kuvaukset sekä päättöarvioinnin kriteerit, jotka yhtenäistävät arviointia ja parantavat oppilaiden oikeusturvaa.

Koulun työtapoja ja opetusmenetelmiä on tarkoitus monipuolistaa. Tavoitteena on, että ympäristö ja työtavat tukevat entistä enemmän ja paremmin oppimista ja ottavat huomioon oppilaiden erilaisuuden.

Hyvät vanhempainparlamenttiin osallistujat,

Kodin ja koulun yhteistyö on kirjattu ensimmäistä kertaa laajasti mukaan opetussuunnitelman perusteisiin. Siksi paikallistasolla on tärkeää käydä keskustelut, mitä muotoja ja sisältöjä kodin ja koulun yhteistyössä otetaan käyttöön. Nyt on tuhannen taalan paikka varmistaa, että vanhempien ja opettajien yhteistyö on osa jokaisen koulun, luokan, oppilaan sekä perheen arkea. Tämän päivän tarkoituksena on antaa eväitä tähän tärkeään kehittämistyöhön.

Sujuva kodin ja koulun välinen yhteistyö on hyvän koulun edellytys. Se on myös lapsen oppimisen, kasvun ja kehityksen edellytys. Tämän tavoitteen toteutuminen aivan jokaisessa koulussa on päämäärämme.

Kasvatuksen yhteispelissä vanhemmat ja opettajat ovat kumppaneita. Kodin ja koulun yhteistyön, vanhempien ja opettajien vuorovaikutuksen tulee olla aktiivista ja tasa-arvoista. Hyvä turvaverkko syntyy, kun kodin ja koulun aikuiset toimivat johdonmukaisesti ja tasavertaisesti yhdessä.

Vuorovaikutus kodin kanssa lisää opettajan oppilaantuntemusta ja auttaa opetuksessa. Yksilöllistyvä ja lapsen tarpeista lähtevä opetus edellyttää entistä enemmän vuoropuhelua vanhempien ja opettajien välillä. Yhteistyö mahdollistaa sen, että vanhemmat voivat parhaimmalla mahdollisella tavalla tukea lastensa tavoitteellista oppimista ja koulunkäyntiä. Yhteisvastuullisen kasvatuksen tavoitteena on edistää lasten ja nuorten oppimisen edellytyksiä, turvallisuutta ja hyvinvointia koulussa. Vanhempien ja opettajien säännöllinen tapaaminen on kaiken hyvän alku.

Vanhempien tuki ja kotien koulumyönteisyys on merkittävin tekijä lapsen koulumenestyksessä. Samoin kokemukset koulun ongelmatilanteiden hoitamisesta - esimerkiksi koulukiusaamisen yhteydessä - osoittavat vanhempien mukanaolon tärkeyden. Vasta yhteistyö opettajien, vanhempien ja nuorten kanssa tuottaa tuloksia.

Vanhemmilla on ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta. Koulu vastaa oppilaan opetuksesta ja kasvatuksesta kouluyhteisön jäsenenä. Koulun tehtävänä on antaa huoltajille tietoa niin, että he voivat seurata ja edistää lapsensa koulunkäyntiä ja oppimista. Kodin ja koulun yhteistyö on välttämätöntä, jotta koulutyö onnistuu.

Koulunkäynti on oppilaan omaa vastuullista työtä ensimmäiseltä luokalta lähtien. Kodin tuki ja kiinnostus koulutyötä kohtaan ovat koululaiselle tärkeitä aivan peruskoulun loppuun asti. Vanhempien ja opettajien yhteydenpito helpottaa koulunkäyntiä. Vanhempien osuus on erityisen tärkeä, kun mietitään opiskelun tavoitteita ja arvioidaan oppilaan edistymistä.

Vanhempien ja opettajien yhteistyö on hyvän koulun laatukriteeri. Koulussakaan ei pidä puhua lasten pään yli. Lapsi itse on hyvinvointinsa osallinen ja rakentaja. Tiedossa on, että aikuiset aliarvioivat lasten ja nuorten ongelmia verrattuna siihen, miten lapset itse kokevat asioita. Vanhempien vartit pitäisikin muuttaa perhevarteiksi, jolloin kaikki osapuolet ovat mukana keskustelussa.

Hyvät vanhempainparlamenttiin osallistujat,

Suomen Vanhempainliiton yksi keskeinen tavoite on olla mukana kehittämässä koulua ja oppimisympäristöjä niin, että jokainen koulu on hyvä koulu. Vanhempien ja opettajien yhteistä ääntä tarvitaan, jotta se kuuluu myös päättäjien korviin. Tässä opettajat ja vanhemmat ovat yhteisellä asialla lasten ja nuorten hyväksi.

On tärkeää, että vanhemmat ovat mukana keskustelussa ja vaikuttamassa osaltaan oman koulun voimavarojen kehittämiseen ja siihen, että lasten hyvään opetukseen ja oppimisedellytyksiin panostetaan kunnissa riittävästi. Koulussa on oltava pätevät opettajat, hyvät toimintavälineet, oppimisympäristön on oltava terveellinen ja turvallinen. Koulun voimavarat vaikuttavat ratkaisevasti siihen, miten lapset koulussa voivat. Ja miten opettajat työssään jaksavat ja onnistuvat.

Yhtä lailla on tärkeää, että lapset ja nuoret saadaan osallisiksi vaikuttamaan koulun asioihin, omaan työympäristöönsä, mutta myös laajemmin esittämään näkemyksiään yhteiskunnallisista asioista (Lasten parlamentti).