Kolumnit 2008
12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia
3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin
12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia
16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten
hyvinvointia
3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa
17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja
12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen
8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää
kaupunkipolitiikkaa
8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu
11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa
8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää
toimintamahdollisuuksia
11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin
6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin
1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta
14.5.2008
Parempia perheiden palveluja
7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi
25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen
perusrahoitusta
14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat
korkeakoulut
1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla
20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava
8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa
6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin
23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen
4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään
Kolumnit
2007
|
Kirjoitus perustuu opetusministeri Sari Sarkomaan esitykseen hallituksen
toimenpiteistä kouluhyvinvoinnin edistämiseksi Jyväskylässä perjantaina 8.2.
Suomalaisen Tiedeakatemian 100-vuotisjuhlasymposiumissa Hyvinvoiva lapsi
oppii ja viihtyy koulussa
Lasten ja nuorten psyykkisestä oireilusta ja hoidon tarpeen
lisääntymisestä on viime vuosina keskusteltu valtakunnallisesti paljon. Lasten
ja nuorten hyvinvointia voi verrata peiliin, josta kuvastuvat yhteiskunnassamme
tapahtuneet muutokset. Monista syistä erityistä huolenpitoa, kasvatusta ja
opetusta tarvitsevien lasten määrä on lisääntynyt. Hyvinvointierojen kasvu,
yhteiskunnassa vallitsevien arvojen koveneminen ja työelämän vaatimusten
kiristyminen heijastuvat väistämättä lasten ja nuorten hyvinvointiin ja
vaikuttavat myös vanhemmuuden voimavaroihin. Samanaikaisesti perhe instituutiona
on muuttunut ja perheiden ongelmat monimuotoistuneet.
Näihin haasteisiin vastaamiseen eivät koulujen voimavarat yksin riitä, vaan
työhön tarvitaan koko lapsen lähiyhteisö. Ei riitä, että koulu tuottaa
ainoastaan hyviä oppimistuloksia, vaan sen on entistä paremmin kyettävä
edistämään lasten ja nuorten tervettä kasvua ja kehitystä. Lasten ja nuorten
kokonaisvaltainen hyvinvointi on myös hyvien oppimistulosten kivijalka.
(Perusopetus paremmaksi)
Sinivihreän hallituksen keskeinen painopiste on perusopetuksen laadun
parantaminen.
Perusopetus paremmaksi eli POP-ohjelmaan on vaalikaudeksi varattu 80 miljoonaa
euroa, josta tälle vuodelle on suunnattu 18 miljoonaa euroa.
POP-ohjelman ensimmäiset avustukset on juuri myönnetty. Painopisteinä ovat
tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetus ja oppilaanohjaus.
Tavoitteena on, että kunnat kehittävät erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden
opetusta siten, että painopistettä siirretään oppilaalle annettavaan ennalta
ehkäisevään ja varhaiseen tukeen. Tähän työhän on myönnetty erityistukia 7,5
miljoonaa euroa. Kehittämistoimet kohdennetaan esi- ja perusopetusikäisten
oppilaiden opetukseen, opetusmenetelmien kehittämiseen, kuntien hallinnollisten
käytänteiden yhdenmukaistamiseen ja eri hallintokuntien yhteistyön
tiivistämiseen.
Perusopetusikäisten oppilaanohjauksen kehittämistoimilla tehostetaan
oppilaanohjausta, erityisesti uravalinnan ohjausta sekä jatko-opintoihin, työhön
ja ammatteihin perehtymistä. Lisäksi kuntien kehittämistyössä tullaan
kiinnittämään erityistä huomiota oppilaanohjaukseen koulutuksen nivelkohdissa ja
sen ulottamista nykyistä varhempaan ajankohtaan. Oppilaanohjauksen kehittämiseen
myönnettiin rahaa yhteensä 4,3 miljoonaa euroa.
Perusopetuksen laadun kehittämistoimilla voidaan kouluissa keskittyä entistä
enemmän niiden perustehtävään: korkeatasoiseen opetukseen ja monipuolisten
tietojen, taitojen ja valmiuksien oppimiseen ja opettamiseen.
(Laatukriteerit perusopetukseen)
Osana POP-ohjelmaa olen käynnistänyt perusopetuksen laatukriteereiden
valmistelun osana POP-ohjelmaa. Kansallisten laatukriteereiden tavoitteena on
opetuksen korkean laadun ja monipuolisen tarjonnan turvaamisen sekä
opetuksellisten ja sivistyksellisten perusoikeuksien takaaminen lapsille ja
nuorille asuinpaikasta, kielestä, etnisestä taustasta ja taloudellisesta
asemasta riippumatta.
Osana koulutuksen laadun parantamista on tarkoitus saada ylisuuret ryhmäkoot
kuriin. Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle. Pienessä
opetusryhmässä on myös helpompi puuttua erilaisiin ongelmatilanteisiin ja
tarjota erityistä huomiota sitä tarvitseville sekä edistää erilaisia
lahjakkuuksia. Niissä on myös helpompi toteuttaa erilaisia opetusmenetelmiä,
pitää yhteyttä vanhempiin ja ehkäistä koulupudokkuutta. Samalla parannetaan
opettajien työolosuhteita.
Koulujen kerhotoiminnan kehittämisen tavoitteena tällä hallituskaudella on saada
aikaan monipuolista, lapsen ja nuoren kasvua tukevaa vapaa-ajan toimintaa, joka
myös vakiintuisi osaksi lapsen ja nuoren ohjattua iltapäivää. Koulujen
kerhotoiminnan piiriin olisi tärkeää saada erityisesti niitä lapsia ja nuoria,
joilla ei esimerkiksi perheen tilanteen vuoksi ole mahdollisuutta harrastaa
säännöllisesti. Kuitenkin jokaisella lapsella tulisi olla mahdollisuus vähintään
yhteen harrastukseen perusopetuksen aikana. Erityinen tavoite on saada lisää
liikunnallisia kerhoja lasten terveysliikunnan edistämiseksi.
(Oppilashuolto kuntoon)
Lukuisien selvitysten mukaan oppilashuollon palvelujen saatavuudessa on
puutteita koko maassa. Erityisesti koulupsykologi- ja -kuraattoripalveluja on
oppilaiden tarpeisiin nähden liian vähän. Oppilashuollollisen tuen suhteen
lapset ja nuoret ovat tällä hetkellä melko epätasa-arvoisessa asemassa riippuen
siitä, missä päin Suomea he asuvat.
Opetusministeriö onkin viime keväänä myöntänyt kunnille - ensimmäistä kertaa -
valtionavustusta oppilashuollon laadun ja palvelurakenteen kehittämiseen.
Kehittämistyötä tehdään tällä hetkellä innostuneesti sadassa kunnassa eri
puolilla maata. Tavoitteenamme on pikaisesti parantaa esi- ja perusopetuksen
oppilashuollon palvelujen saatavuutta yhdistämällä kuntien voimavaroja ja
edistämällä seutukuntien yhteistyötä, mikä on tärkeää erityisesti pienten
kuntien kohdalla. Kehittämistyötä on tarkoitus jatkaa ja laajentaa koskemaan
toisen asteen koulutusta vuonna 2009.
(Koulukiusaamiseen nollatoleranssi)
Koulukiusattujen lasten määrä ei ole juurikaan vähentynyt viimeisen kymmenen
vuoden aikana. Tämän hetkisen arvion mukaan jatkuvan kiusaamisen kohteeksi
joutuu noin 5 - 10 % suomalaisista peruskoululaisista. Kouluympäristön on oltava
terveellinen ja turvallinen. Koulukiusaamisen suhteen meillä on oltava ehdoton
nollatoleranssi.
Opetusministeriön rahoittama KiVa Koulu on suomalainen sosiaalinen innovaatio,
joka tarjoaa konkreettisia työkaluja kiusaamisen vähentämiseen ja
ennaltaehkäisemiseen. Materiaali on suunnattu niin vanhemmille, opettajille kuin
oppilaillekin. KiVa Koulu – ohjelma sisällytetään jatkossa myös osaksi
opettajien perus- ja täydennyskoulutusta.
(Aikuisten aikaa lapsille)
Oppilaan hyvinvointi on ydin, jonka varaan kasvatus, opetus ja myöhempi elämässä
eteneminen rakentuu. Tämä on kiistattomasti todistettu niin lukemattomissa
tutkimuksissa kuin testattu koulujen arjessa. Lapsen ja nuoren elämässä voi olla
monia tekijöitä, joiden rinnalla oppimiseen liittyvien tavoitteiden
saavuttaminen tuntuu toissijaiselta. Opetusministeriön toimissa korostuvat
ennalta ehkäisy ja varhainen puuttuminen.
Yhtä lailla on muistettava se, että lasten ja nuorten hyvinvoinnista ei voi
puhua ilman, että puhutaan vanhemmista, jotka ovat vahvimmat vaikuttajat ja
vastuunkantajat lasten elämästä.
Koululaisten hyvinvointiin vaikuttavat keskeisesti yksinkertaiset ja ajattomat
perusseikat, kuten aikuisten aika ja vuorovaikutus. Myös tulevaisuudessa nämä
perusseikat ovat lapsen kasvun perusta, eikä niitä voida korvata uusilla
innovaatioilla.
Parasta oppilaiden hyvinvoinnista huolehtimista on aito välittäminen ja
huolenpito. Arkisen koulutyön puitteissa on tärkeää antaa aikaa kuuntelemiselle,
vuorovaikutukselle, ilolle ja myönteiselle palautteelle.
Sari Sarkomaa
Opetusministeri (kok)
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.net
|