Kolumnit 2008
12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia
3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin
12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia
16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten
hyvinvointia
3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa
17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja
12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen
8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää
kaupunkipolitiikkaa
8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu
11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa
8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää
toimintamahdollisuuksia
11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin
6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin
1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta
14.5.2008
Parempia perheiden palveluja
7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi
25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen
perusrahoitusta
14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat
korkeakoulut
1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla
20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava
8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa
6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin
23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen
4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään
Kolumnit
2007
|
Kolumni MunkinSeudussa
12.11.2008 Lasten saatava olla lapsia
Helsingin Sanomien hiljattain ilmestyneessä artikkelissa kuvattiin Annantalon
taidekeskuksen peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille tarjoamasta kulttuurikurssista
"Hirveä ihana kauhu", jossa ohjeena oli: Kamalaa on tapahtunut, päättäkää mitä
pientä suurta "kamalaa" teette.
Artikkelin kuvaamassa työpajassa pehmolelut ovat joutuneet kuviteltujen hyvin
raakojen väkivallantekojen uhreiksi. Artikkeli herätti monet vanhemmat
keskustelemaan lapsille annettavan taidekasvatuksen sisällöstä.
Toivoin itsekin, että kaupunkimme opetustoimi katsoo yhdessä Annantalosta
vastaavan kulttuuritoimen kanssa, että kurssitarjonta vastaa perusopetuksen
arvoja ja tavoitteita. Käyväthän lapset koulupäivän aikana Annatalon
toiminnassa. Tämä selvitys tehdään hyvässä yhteistyössä Annantalon kanssa.
Kyseinen kurssi on kuitenkin vain jäävuoren huippu, mutta se kertoo surullisesti
siitä, että olemme osin turtuneet väkivaltaan.
Meidän on koko suomalaisessa yhteiskunnassa arvioitava se, millaisille asioille
altistamme lapsemme. Aikuisten tehtävänä on huolehtia siitä, että lapset saavat
kasvaa turvallisesti aikuisuuteen ja ettei lapsia altisteta heille
sopimattomille asioille. Kodit ja koulut ovat tässä avainasemassa, mutta mukaan
tarvitaan kaikki lasten kanssa tekemisessä olevat aikuiset.
Omien pelkojen käsitteleminen on olennainen osa lapsen ja nuoren kasvua.
Esimerkiksi monet perinteiset sadut ovat pelottavia, mutta vanhemman läsnä
ollessa lapsi pystyy tarinaan heittäytymisestään huolimatta voittamaan pelkonsa.
On tärkeää, että tämä keskustelu käydään. On jatkuvasti arvioitava lasten
päivää, ettei lapsia altisteta tieten tahtoen asioille, jotka eivät lapsen
elämään kuulu ja jotka ovat lapsen kasvulle sekä kehitykselle vahingoksi.
Kauhuviihde on yhä suositumpaa nuorten keskuudessa. Silläkin on oma paikkansa
nuoren elämässä ja kasvussa, mutta isoa osaa esimerkiksi kauhuelokuvien tai
tietokonepelien tarjonnasta ei voida pitää kasvatuksellisesti perusteltuina.
Helsinkiläisille kouluille tarjotut kulttuurikurssit ovat upea asia, johon
monien muiden paikkakuntien oppilailla ei ole mahdollisuuksia. Annantalolla
käynti on lapsille odotettu ja arvostettu kokemus. Sinne pääsyä odotetaan ja
toivotaan. Kirjat, näytelmät, elokuvat, sarjakuvat ja muut taidemuodot ovat
erinomainen tapa oppia uutta, käsitellä ja kokea haastavia asioita - myös
pelkoja ja kauhua. Taiteessa on kaikki mahdollista kokea, mutta se ei tarkoita,
että kaikkea pitää tehdä. Lasten on saatava olla lapsia.
Sari Sarkomaa
Opetusministeri
Kaupunginvaltuutettu
|