Kolumnit 2008
12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia
3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin
12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia
16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten
hyvinvointia
3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa
17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja
12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen
8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää
kaupunkipolitiikkaa
8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu
11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa
8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää
toimintamahdollisuuksia
11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin
6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin
1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta
14.5.2008
Parempia perheiden palveluja
7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi
25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen
perusrahoitusta
14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat
korkeakoulut
1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla
20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava
8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa
6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin
23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen
4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään
Kolumnit
2007
|
Puheenvuoro Kalevassa
1.3.2008 Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla
Yhteiskuntamme ja elintapamme ovat muuttuneet niin, että
lapset ja nuoret eivät enää saa riittävästi liikuntaa, ellei siihen kiinnitetä
enemmän huomiota. Hyötyliikunta on vähentynyt ja elämäntyylin passivoitunut.
Erilaisten hälyttävien arvioiden mukaan peruskouluikäisistä pojista puolet ja
tytöistä jopa yli puolet liikkuu liian vähän. Joka viidettä ei saa innostumaan
liikkumisesta koulun liikuntatuntien ulkopuolella.
Lasten ja nuorten ylipainoisuuden lisääntyminen ja fyysisen kunnon heikkeneminen
ovat myös kansanterveydellinen tulevaisuuden uhkakuva. Nuorten suomalaisten
ylipainoisten määrä on viimeisen 30 vuoden aikana kolminkertaistunut. Lasten
terveyden ja hyvinvoinnin kannalta on välttämätöntä löytää uusia keinoja
innostaa lapsia ja nuoria liikkumaan.
Juuri julkaistujen Nuoren Suomen kouluikäisten liikuntasuositusten mukaan lapsen
tulisi liikkua vähintään tunti koulupäivänsä aikana. Uudet liikuntasuositukset
ovat osa opetusministeriön tukemaa Koululai-set liikkeelle -kehittämishanketta
ja ne tuovat tärkeän viestin kouluille: liikettä kannattaa lisätä ja istumista
pyrkiä vähentämään.
Koululiikunnan lisääminen onkin tehokkain keino tavoittaa ne lapset ja nuoret,
jotka liikkuvat vähiten ja joille liikunta on kaikkein välttämättömintä. Tämän
vuoksi liikuntatuntien lisääminen seuraavan tuntijaon yhteydessä on perusteltua.
Suositukset antavat myös hyvän pohjan opetussuunnitelman tulevalle pohdinnalle.
Koulupäivän aikana tapahtuvaa liikuntaa on edistettävä pakollisten ja
valinnaisten oppituntien ohella myös osana oppiaineiden yhteistyötä ja
aihekokonaisuuksien toteuttamista. Esimerkiksi biologian tunnilla on mahdollista
liikkua metsässä sen sijaan, että kasveja tutkitaan sisällä kirjoista. Osa
kouluista hyödyntääkin jo tällä hetkellä liikuntaa erinomaisesti hyvinvoinnin
lisääjänä ja oppimisen tukijana.
Tämä ei kuitenkaan vielä ole riittävä keino tarpeelliseen liikuntaan
aktivoimiseksi. Lapsia ja nuoria on kannustettava liikkumaan niin vapaa-ajalla
kuin koulussa - liikunnasta pitää tulla luonnollinen osa arki-päivää. Näin
toimimalla varmistetaan päivittäisen liikunnan myönteiset vaikutukset
koululaisten hyvinvointiin.
Lasten ja nuorten kokonaisvaltainen hyvinvointi on myös hyvien oppimistulosten
kivijalka. Jos lapsi tai nuori ei voi hyvin, myös oppiminen vaikeutuu. Liikunta
edistää monin tavoin koululaisten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista
hyvinvointia. Sen merkitys ilon ja elämysten lähteenä on monille lapsille
tärkeää. Liikunnan tarjoamat onnistumisen kokemukset ovat erityisen merkittäviä
lapsille, joilla on esimerkiksi vaikeuksia oppimisessaan ja positiivinen palaute
koulusuorituksista on vähäisempää.
Haluan kannustaa kouluja ja oppilaitoksia myös kehittämään ja monipuolistamaan
liikunnan opetusta. Kannustavat opettajat ja vaihtelevat liikuntatunnit lisäävät
liikunnan mielekkyyttä. Tarvitaan myös uudenlaista ajattelua ja ennen kaikkea
toimintakulttuurista muutosta.
Erityisesti on kiinnitettävä huomiota koko koulupäivän liikunnallisuuteen.
Liikunnan lisääminen on mahdollista jo nyt varsin pienin teoin, esimerkiksi
organisoimalla välitunnit uudelleen. Kouluja kannustan pitämään yhden pidemmän,
esimerkiksi puolen tunnin pituisen, välitunnin päivässä, jonka aikana
oppi-lailla on mahdollisuus terveysliikuntaan. Näin saadaan jo helposti viikkoon
2,5 tuntia terveysliikuntaa lisää.
Koulupäivän aikana eri yhteyksissä toteutettavan monipuolisen liikunnan
lisäämisen ohella pidän välttämättömänä myös kasvavien veikkausvoittovarojen
ohjaamista nykyistä enemmän lasten ja nuorten terveysliikunnan edistämiseen.
Riittävien liikuntatuntien ohella on pidettävä huolta myös koulupihojen
viihtyvyydestä. Koulupihat ovat lasten ja nuorten tärkeimpiä arkiliikkumisen
paikkoja. Lähes 70 % alakouluikäisten liikunnasta tapahtuu koti- ja
koulupihoilla. Hyvin suunniteltu koulupiha houkuttelee liikkumaan niin
koulupäivän aikana kuin sen jälkeenkin.
Koululainen viettää peruskoulun aikana noin 2000 tuntia välitunnilla. Tämä on
enemmän kuin minkään yksittäisen oppiaineen parissa. Kuitenkin jopa kolmannes
koulujen pihoista on tällä hetkellä sellaisessa kunnossa, etteivät ne innosta
lapsia leikkimään ja liikkumaan. Oppilasmäärään suhteutettuna tämä tarkoittaa,
että noin 120 000 ala-asteikäistä lasta on päivittäisten
liikuntamahdollisuuksien näkökulmasta eriarvoisessa asemassa. Pihoissa olisi
tärkeää, peruskoripallotelineen tai muutaman keinun lisäksi, olla välineitä,
jotka innostaisivat lapsia oivalluksiin ja leikkiin.
Liikkumisen ja leikkimisen tukeminen ovat luontevia tapoja kehittää lasten ja
nuorten sosiaalisia taitoja ja antaa lasten oppia toisten huomioonottamista.
Liikunta voi olla myös väline lisätä tehokkaasti yhteenkuuluvuuden ja
yhteisöllisyyden tunnetta erilaisissa lasten ja nuorten ryhmissä.
Lasten liikkumista on tuettava myös vapaa-ajalla. Liikuntakerhojen toimintaa
sekä aamu- ja iltapäivätoiminnan liikunnallisuutta on lisättävä.
Liikuntakerhojen osalta tavoitteeksi on asetettava, että jokaisella lapsella on
mahdollisuus yhteen liikunnalliseen harrastukseen. Laman aikana alas ajetun
koulujen kerho-toiminnan vahvistaminen on tässä erinomainen keino. Koulun
yhteydessä pidettävät sporttikerhot ja pien-ten koululaisten liikunnalliset
iltapäiväkerhot voivat osaltaan auttaa. Liikkumista voi näin liittää luontevasti
lasten ja nuorten arkeen.
Myös urheiluseurat tekevät erittäin hyvää työtä lasten ja nuorten liikunnan
hyväksi. Tarvitaan kuitenkin myös muita liikuntamahdollisuuksia. Kaupunkia tulee
tämän vuoksi rakentaa niin, että lähiympäristöt houkuttelevat liikkumiseen.
Leikkipaikkoja tarvitaan siellä, missä on lapsia ja lähipuistojen on oltava
kaikkien ulottuvissa. Perheiden jokapäiväisen elämän kannalta on tärkeää, että
lapsille ja nuorille voidaan tarjota mahdollisuus ulkoleikkiin ja liikkumiseen
lähellä kotia.
Liikunnallisen elämätavan kehittyminen alkaa jo varhaislapsuudessa. Tämän vuoksi
lasten ja nuorten lii-kunnassa, kuten kaikessa muussakin lasten kasvattamiseen
ja kasvamiseen liittyvissä asioissa, on vanhempien ja kodin esimerkki keskeisin
asia. On tärkeää, että vanhemmalta tai vanhemmilta riittää aikaa liikkua lapsen
kanssa niin normaalin motorisen kehittymisen turvaamiseksi ja terveyden
edistämiseksi kuin yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistamiseksikin. Liikunnan ei
tarvitse olla elämyksiä täynnä olevaa seikkailua, eikä siihen tarvita hienoja
laitteita. Tärkeintä on, että lapset löytävät liikunnan hauskuuden ja ilon.
Lasten ja nuorten liikkumattomuutta voi verrata tikittävään aikapommiin, jonka
purkaminen vaatii monenlaisia keinoja ja monia toimijoita. Koulu ei selviydy
tästä tehtävästä yksin, vaan tarvitsemme yhteis-työtä ja toistemme tukea
saattaaksemme liikuntasuositukset teoriasta käytäntöön -osaksi jokaisen
koululaisen arkea. Tarvitsemme todelliset talkoot lasten ja nuorten liikunnan
edistämiseksi. Haastan näihin kansallisiin liikuntatalkoisiin mukaan koulut,
kunnat, vanhemmat sekä lapset ja nuoret.
Sari Sarkomaa
Opetusministeri (kok)
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.net
|