Kolumnit 2008
12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia
3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin
12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia
16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten
hyvinvointia
3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa
17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja
12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen
8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää
kaupunkipolitiikkaa
8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu
11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa
8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää
toimintamahdollisuuksia
11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin
6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin
1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta
14.5.2008
Parempia perheiden palveluja
7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi
25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen
perusrahoitusta
14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat
korkeakoulut
1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla
20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava
8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa
6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin
23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen
4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään
Kolumnit
2007
|
Kolumni Opettaja-lehdessä
6.6.2008 Kouluja ei saa jättää yksin
Perusopetus on suomalainen menestystarina. Tästä
menestystarinasta kiinni pitäminen on opetusministerinä yksi tärkeimmistä
tehtävistäni. Edellytykset huipulla pysymiseen ovat hyvät: koulutuksen yleinen
arvostus Suomessa on suurta ja meillä on korkeasti koulutetut, pätevät sekä
motivoituneet opettajat.
Mutta samaan aikaan kun koululaisemme loistavat Pisa-tuloksissa, kouluista
kuuluu kuitenkin myös toisenlainen viesti: lasten ja nuorten pahoinvointi kasvaa
ja alakoululaisten terveydenhuolto on jäänyt kauas kouluterveydenhuollon
laatusuositusten tasosta. Tämä viesti on otettava vakavasti.
Oppilaiden hyvinvointipalveluiden järjestämisessä on suuria koulujen ja kuntien
välisiä eroja. Tiedon vahvistaa tuore Opetushallituksen ja Stakesin 1.-6.
luokille suunnattu selvitys. Jo viime syksynä julkistettiin kyselyn yläkouluille
suunnattu osuus, jonka tulokset olivat samansuuntaisia.
Jokaisella koululaisella on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Kun lapsi ei
voi hyvin, hän ei myöskään opi. Tutkimuksessa ilmennyt koulukohtaisten erojen
suuri vaihtelu terveyspalveluiden, kouluhyvinvoinnin, kodin ja koulun välisen
yhteistyön sekä terveystiedon opetuksen järjestämisessä on vakava uhka
tasa-arvoisten koulutusmahdollisuuksien turvaamisessa. Lapset ovat hyvin
eriarvoisessa asemassa riippuen asuinkunnastaan ja koulustaan.
Opettajat ja rehtorit on jätetty lasten ja nuorten auttamisessa hyvin usein
yksin. Heille kaatuu se työ, mikä pitäisi tehdä moniammatillisesti yhdessä.
Koululääkäreitä, terveydenhoitajia, psykologeja ja koulukuraattoreja on
yksinkertaisesti liian vähän.
Erityisen huolestuttavaa on se, että varhaiseen puuttumiseen liittyvät seikat
eivät ole kunnossa. Iso ongelma on, että usein apua on tarjolla liian myöhään.
Useimmiten oireilu on havaittavissa jo neuvolassa, varhaiskasvatuksessa ja
esiopetuksessa.
Aivan oleellista on kääntää katse koulupolun ensimetreille. Perusta kaikkiin
hyvään elämään ja jatko-opintoihin luodaan lapsen alkuvuosina ja
perusopetuksessa. Varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen panostaminen on parasta
syrjäytymisen ehkäisyä. Tämä viesti on nähtävä myös kunnissa. On taloudellisesti
ja inhimillisesti edullisempaa investoida ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen
puuttumiseen.
Varhaista puuttumista ja tukea tarvitaan, jotta pienestä ongelmasta ei kasva
suurta. Lasten pitää saada apua ja tukea silloin kun orastavat oireet ovat
havaittavissa. Tämä ei onnistu, jos oppilashuolto ja kouluterveydenhuolto eivät
toimi. Oireilun merkkejä kouluissa ovat kiusaaminen, töniminen ja lasten huono
olo. Lapset ovat erilaisia ja myös reagoivat eri tavalla pahoinvointiin.
Vertailukelpoisen tiedon avulla saadaan lasten ja nuorten hyvinvoinnin
edistämiseksi tehty työ näkyväksi. On hyvä, että jatkossa seurantatietoa saadaan
säännöllisesti. Ydintietojen seurantaa pyritään tukemaan sosiaali- ja
terveystoimen ja perusopetuksen yhteisillä suosituksilla hyvistä käytännöistä.
Ripeitä ja konkreettisia toimia tarvitaan niin valtiovallan kuin kuntien
taholta.
Sinivihreä hallitus panostaa merkittävästi perusopetuksen parantamiseen
vaalikauden aikana. Perusopetuksen laadun parantamiseen suunnataan vaalikauden
aikana 80 miljoonaa euroa, esimerkiksi erityisopetuksen aikaistamiseen on jo
myönnetty rahaa yli 230 kuntaan ja koulukiusaamisen vähentämiseksi on käynnissä
Kiva-koulu hanke. Oppilashuollon kehittämishankkeita on tuettu yli sadassa
kunnassa. Tarvitaan kuitenkin vielä lisätoimia, jotta oppilashuolto toimii
jokaisen oppilaan kohdalla. Myös hallituksen politiikkaohjelmissa lasten ja
nuorten palveluiden kehittäminen on nostettu kärkeen.
Kunta- ja palvelurakenneuudistus edistyy. Sen tulevista ratkaisuista riippuu
pitkälti se, miten koulutuksen laatu ja saavutettavuus tulevaisuudessa
kehittyvät. Odotukset PARAS-hankkeen jatkoa kohtaan ovat korkeat. Kaikkien
hankkeen toimien on edistettävä koulutuksen järjestämismahdollisuuksia ja ennen
kaikkea koulutuksen laatua. Lasten ja nuorten palvelut on otettava
PARAS-hankkeen keskiöön. Etusijalle on nostettava perusopetus sekä terveyttä ja
hyvinvointia edistävät palvelut.
Meidän yhteinen tehtävämme on varmistaa se, että jokaisessa Suomen koulussa
oppimisen edellytykset ovat kunnossa nyt ja tulevaisuudessa. Kunnissa on
huolehdittava siitä, että lapset ja nuoret saavat ajoissa, mieluiten ennalta
ehkäisevästi, apua.
Sari Sarkomaa
Opetusministeri (kok)
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.net
|