Kolumnit 2008
12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia
3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin
12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia
16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten
hyvinvointia
3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa
17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja
12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen
8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää
kaupunkipolitiikkaa
8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu
11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa
8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää
toimintamahdollisuuksia
11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin
6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin
1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta
14.5.2008
Parempia perheiden palveluja
7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi
25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen
perusrahoitusta
14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat
korkeakoulut
1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla
20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava
8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa
6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin
23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen
4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään
Kolumnit
2007
|
Mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa
12.8.2008 Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen
Autismi- ja aspergerliiton puheenjohtaja Erkki Paara kiinnitti huomiota (HS
5.8.) vaikeasti vammaisten ja autististen nuorten koulutukseen pääsyyn.
Opetusministeriössä ollaan tietoisia ammatillisen koulutuksen
opiskelijapaikkojen riittämättömyydestä. Ongelma ei koske pelkästään
erityisnuoria vaan perusopetuksen päättäviä nuoria yleisemminkin.
Ammatillisen koulutuksen vetovoima on kasvanut viime vuosina. Kevään 2008
yhteishaussa oli ensisijaisia hakijoita noin 9300 enemmän kuin aloituspaikkoja.
Vastaava luku vuonna 2005 oli noin 4000.
Perusopetuksen päättäneitä haki tänä keväänä ensimmäistä kertaa enemmän
ammatilliseen koulutukseen kuin lukiokoulutukseen. Kun samaan aikaan
perusopetuksen päättäneiden ikäluokka on suurimmillaan, koulutuspaikkoja ei ole
riittänyt kaikille.
Erityisopetusta tarvitsevien koulutukseen pääseminen on koettu erityisen
haasteelliseksi. Kun koulutuksen järjestämislupien mukaiset opiskelijamäärät
ovat jatkuvasti täysimääräisesti käytössä tai ylittyvät, osa hakijoista jää
koulutuksen ulkopuolelle. Heikoimmassa asemassa ovat erityisen tuen tarpeessa
olevat hakijat.
Koulutuksen järjestäjien kokonaisopiskelijamäärän lisääminen parantaa
merkittävästi myös erityisnuorten koulutukseen pääsyä. Ammatillisen koulutuksen
opiskelijapaikkoja lisättiin vuoden 2008 alusta noin 2200 paikalla. Ensi vuoden
alusta ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärää lisätään edelleen 2000
opiskelijalla.
Lisäksi ammatillista erityisopetusta vahvistetaan 1195 opiskelijapaikalla.
Lisäys on suunnattu erityisesti pääkaupunkiseudulle ja kasvukeskuksiin, joissa
on ollut suurin pula paikoista.
Valtion ammatilliset erityisoppilaitokset siirretään vuoden 2009 alusta lukien
osaksi yksityisiä erityisopetuksen järjestäjiä. Tämä parantaa niiden rahoitusta
merkittävästi. Siirto on mahdollistanut erityisopetuksen volyymin lisäämisen ja
voimavarojen kohdentamisen siten, että erityisopetuksen saatavuus ja laatu
saadaan nykyistä paremmin vastaamaan tarvetta maan eri osissa.
Erityisopetuksen tarjontaa lisätään ammatillisissa erityisoppilaitoksissa sekä
niissä ammattiopistoissa, jotka ovat keskeisiä erityisopetuksen järjestäjiä.
Lisäksi opetusministeriö myönsi vaikeimmin vammaisten koulutukseen pääsyn
turvaamiseksi uusia erityistehtäviä neljälle koulutuksen järjestäjälle. Nämä
sijaitsevat Uudellamaalla, Pohjois-Savossa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa.
Ammatillisen erityisopetuksen näkökulmasta tehdyt lisäykset ovat
poikkeuksellisen suuria. Kaikki nuoret eivät kuitenkaan vielä lisäyksistä
huolimatta pääse haluamaansa ja heille soveltuvaan koulutukseen.
Elokuun budjettiriihessä hallituksen onkin arvioitava tarvetta ja
mahdollisuuksia uusiin lisäyksiin, jotta jokainen nuori pääsee peruskoulun
jälkeiseen koulutukseen.
Sari Sarkomaa
Opetusministeri (kok)
|