Kolumnit 2008
12.12.2008
Lasten on saatava olla lapsia
3.12.2008
Koulukiusaaminen kuriin
12.11.2008
Lasten saatava olla lapsia
16.10.2008
Pop edistää oppimisen iloa ja lasten
hyvinvointia
3.10.2008
Välittämistä ei saa ulkoistaa
17.9.2008
Puutarhaunelmia ja ilmastotekoja
12.8.2008
Yhä useampi erityisnuori pääsee koulutukseen
8.8.2008
Kauppojen aukiolon vapauttaminen järkivihreää
kaupunkipolitiikkaa
8.8.2008
Ammatillinen erityisopetus vahvistuu
11.7.2008
Selvitysmies arvioimaan aamu- ja iltapäivätoimintaa
8.7.2008
Yliopistouudistuksella lisää
toimintamahdollisuuksia
11.6.2008
Haagan liikenneruuhkat kuriin
6.6.2008
Kouluja ei saa jättää yksin
1.6.2008
Koulupudokkaiden synty on ehkäistävä ennakolta
14.5.2008
Parempia perheiden palveluja
7.5.2008
Peruskoulu entistä paremmaksi
25.3.2008
Hallitus sitoutunut vahvistamaan yliopistojen
perusrahoitusta
14.3.2008
Alueellisesti ja aloittain vahvemmat
korkeakoulut
1.3.2008
Lapset liikkeelle kansallisilla talkoilla
20.2.2008
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava
8.2.2008
Hyvinvoiva lapsi oppii ja viihtyy koulussa
6.2.2008
Kielipuolesta monipuolisiin kielivalintoihin
23.1.2008
Nollatoleranssi koulukiusaamiseen
4.1.2008
Innovaatiot eivät synny itsestään
Kolumnit
2007
|
Aliokirjoitus Turun Sanomissa
8.8.2008 Ammatillinen erityisopetus vahvistuu
Ammatillisen erityisopetuksen tarve on kasvanut viime vuosina selvästi. Syynä on
koulutuksen vetovoiman kasvu ja peruskoulun päättävien ikäluokkien suuruus.
Opetusministeriö on tehnyt kevään ja kesän aikana hartiavoimin töitä ja saanut
aikaan monia ratkaisuja, joilla erityisopetuksen laatua ja määrää voidaan
tulevina vuosina vahvistaa yhteiskunnan vaatimusten mukaisesti.
Sinivihreän hallituksen keskeinen tavoite on, että jokainen peruskoulun
päättänyt nuori saa jatko-opiskelupaikan. Ammatillisen koulutuksen
opiskelijapaikkoja nostetaan tämän vuoksi ensi vuoden alusta yhteensä noin 3
200:lla. Tämä on jatkoa aloituspaikkojen lisäämiselle, jonka hallitus aloitti
heti ensimmäisessä budjetissaan 2 100 paikan lisäyksellä.
Kevään yhteishaun ja kesän täydennyshaun jälkeenkin on vielä nähtävissä, että
paikat eivät riitä. Ikäluokat ovat suurimmillaan ja ammatillisen koulutuksen
houkuttelevuus on kasvanut. Hallituksen onkin elokuun lopun budjettiriihessä
otettava kantaa ammatillisen koulutuksen riittävyyteen ja tehtävä ratkaisuja
ammatillisen koulutuksen tarjonnan lisäämisen jatkamisesta.
Erityisopetukseen lisää paikkoja
Ammatillisen koulutuksen lisääminen on täsmäkeino osaavan työvoiman saatavuuden
turvaamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Suomen kilpailukyvyn ja
hyvinvoinnin kannalta on elintärkeää, että kykenemme hyödyntämään väestömme
lahjakkuuskapasiteettia mahdollisimman tehokkaasti. Tarvitsemme korkeatasoista
ammattitaitoa niin teollisuuteen kuin palvelualoille, niin yksityiselle kuin
julkiselle sektorille.
Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen edellyttää, että koko työvoima, myös
erityisen tuen tarpeessa olevat, pyritään työllistämään. Jokaisella
suomalaisella nuorella on oikeus jatko-opiskelupaikkaan.
Erityistä tukea tarvitsevien ammattikoulutus onkin hallituksen
koulutuspolitiikan tärkeä painopiste, minkä vuoksi ammatillista erityisopetusta
päätettiin vahvistaa yhteensä lähes 1 200 opiskelijapaikalla. Lisäyksen johdosta
erityisopetuksen saatavuus ja laatu saadaan nykyistä paremmin vastaamaan
koulutuksen tarvetta maan eri osissa. Erityisesti lisäpaikkoja suunnataan
kasvukeskuksiin.
Ammatillisen erityisopetuksen opiskelijamäärä on kasvanut selkeästi
2000-luvulla. Vuonna 2007 erityisopiskelijoita oli 17 030. Näistä valtion
ammatillisissa erityisoppilaitoksissa opiskeli noin 870 ja muissa
erityisoppilaitoksissa lähes 3 000 opiskelijaa. Valtaosa erityisopiskelijoista
opiskeli kuitenkin aivan tavallisissa ammattiopistoissa. Erityisopiskelijoiden
määrän arvellaan edelleen lisääntyvän.
Opetuksen järjestämisen tavoitteena on tärkeimpänä erityisopetuksen tarpeessa
olevien koulutuksellisen tasa-arvon lisääminen, vaikeimmin vammaisten
koulutukseen pääsyn laajentaminen ja erityisopetuksen laadun turvaaminen. Näin
pyritään saamaan kaikki kädet käyttöön ja työelämään, mikä on niin yksilön kuin
yhteiskunnankin kannalta mielekästä.
Ammatillisten erityisoppilaitosten toiminnan painopisteenä on ollut vastata
vaikeimmin vammaisten koulutuksen järjestämisestä. Niiden tehtävänä on myös
huolehtia ammatillisen erityisopetuksen kehittämis-, ohjaus- ja tukitehtävistä.
Valtio yksityistää erityisoppilaitoksiaan
Valtion ylläpitämien ammatillisten erityisoppilaitosten, joita ovat Perttulan
erityisammattikoulu, Alavuden erityisammattikoulu, Kuhankosken
erityisammattikoulu, Arla-instituutti ja Aura-instituutti Turussa, kaikki
opiskelijat ovat olleet erityisopiskelijoita. Valtaosalla opiskelijoista on
erityisopetuksen perusteena lievä tai vaikea kehityksen viivästyminen. Myös
aistivammaisille, autismin kirjoon kuuluville sekä psyykkisesti
pitkäaikaissairaille on järjestetty opetusta.
Viime vuosien aikana ei valtion erityisoppilaitoksissa opiskelupaikkoja ole
lisätty ja paikkavaje on kasvanut. Samaan aikaan ja tarpeiden kasvaessa ovat
yksityiset erityisoppilaitokset taas laajentaneet toimintaansa.
Erityisopetuksen määrällinen kasvu ja erilaisen tuki- ja palvelutarpeen
lisääntyminen ovat asettaneet toiminnallisia ja talouteen kohdistuvia uusia
haasteita. Sinivihreä hallitus onkin ottanut tavoitteekseen siirtää valtion
ammatilliset erityisoppilaitokset ensisijaisesti osaksi muita ammatillisen
erityisopetuksen järjestäjiä vuodesta 2009 lukien. Siirtäminen liittyy
tavoitteeseen edistää ammatillisen koulutuksen kehittämistä kokonaisuutena ja
vauhdittaa järjestämisverkon kokoamista.
Tavoitteena on muodostaa riittävän vahvoja ja toimintakykyisiä koulutuksen
järjestämisorganisaatioita erityisopetuksen laadun ja saatavuuden sekä
pitkäjänteisen rahoituksen turvaamiseksi. Näin voidaan myös vahvistaa
ammatillisten erityisoppilaitosten roolia ammatillisen erityisopetuksen
kehittämis-, ohjaus- ja tukitehtävien hoitamisessa. Vain riittävän volyymin
omaavat ja hyvin verkostoituneet järjestäjät pystyvät tuottamaan monipuolisia ja
yksilöllisiä palveluita erilaisten opiskelijoiden tarpeisiin. Tällaiset
järjestäjät pystyvät myös paremmin tukemaan opettajien ja muun henkilöstön
ammattitaidon ylläpitämistä ja kehittämistä.
Perustehtävien hoitamisen lisäksi resursseja pystytään jatkossa suuntaamaan myös
ammatillisen erityisopetuksen kehittämiseen. Suuremmat järjestäjäorganisaatiot
voivat paremmin turvata myös pienten vammaisryhmien opetukselliset ja
oppimisympäristöihin liittyvät erityistarpeet. Erityisopetus on perusteeltaan
samanlaista, vaikka palvelu- ja tukitarpeet vaihtelevat vammasta tai sairaudesta
johtuen. Moninaisuus tarjoaa parhaat edellytykset korkeatasoiselle
erityisopetukselle.
Sopimukset jo kesäkuussa
Tämän kevään aikana määriteltiin yhteistyössä valtion oppilaitosten kanssa,
mitkä voisivat olla mielekkäimmät vastaanottajat ja kumppanit uudessa
tilanteessa. Varsin nopeasti kumppanit löydettiin ja neuvottelujen jälkeen
sopimukset allekirjoitettiin jo kesäkuussa. Esimerkiksi Turussa toimiva
Aura-instituutti siirtyy yhdessä Kuhankosken erityisammattikoulun kanssa osaksi
S. ja A. Bovalliuksen säätiön ylläpitämää ammatillista erityisoppilaitosta.
Muutos vahvistaa Aura-instituutin ja koko Turun seudun erityisopetuksen
tarjontaa merkittävästi. S. ja A. Bovalliuksen säätiön sosiaalinen
yritystoiminta tuo uuteen organisaatioon opiskelijoiden työssäoppimista ja
työllistymistä tukevan ulottuvuuden ja Kuhankosken erityisammattikoululta
saadaan erityisesti tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvää osaamista.
Olen iloinen siitä, että ylläpitäjävaihdos nähtiin oppilaitoskentällä ja eri
sidosryhmissä ensisijassa mahdollisuudeksi turvata ja kehittää ammatillista
erityisopetusta. Tärkeää on jatkossa huolehtia entistä paremmin vaikeasti
vammaisten ja laaja-alaisia oppimisvaikeuksia omaavien koulutuksesta. Myös
henkilöstön asemasta huolehtiminen muutosprosessissa on ollut keskeisellä
sijalla.
Tulevaisuudessa näköpiirissä on se, että yhdistyneenä toimivien järjestäjien
toiminta laajenee ja monipuolistuu, mikä vahvistaa niiden toimintaedellytyksiä.
Erityisoppilaitosten saama rahoitus lisääntyy siirron myötä verrattuna
tilanteeseen ennen siirtoa, koska opiskelijamäärä lisääntyy ja järjestäjien
opiskelijakohtainen yksikköhinta pääsääntöisesti kasvaa.
Rakenteelliset muutokset sekä ammatillisen koulutuksen opiskelijapaikkojen
lisääminen yhteensä 3 200:lla edistävät monin tavoin ammatillisen koulutuksen
saatavuutta ja laatua. Nyt tehtyjen päätösten myötä entistä useampi erityistukea
tarvitseva opiskelija saa opiskelupaikan, opiskelee itselleen mieluisan ja
soveltuvan ammatin ja löytää siten paikkansa työssä ja muussa elämässä.
Kirjoittaja on opetusministeri (kok).
|