Kolumnit 2005
21.12.2005 |
Kolumni Kaupunki Sanomissa 29.4.2005 Helsinki ympäristöystävälliseksiKotikaupunkimme sai uudet ympäristötavoitteet, kun kaupunginvaltuusto hyväksyi maaliskuun lopussa ekologisen kestävyyden ohjelman. Ohjelman päätavoite on saada kaikki kaupungin virastot ja helsinkiläiset toimimaan yhdessä ympäristön parhaaksi. Helsingin on oltava viihtyisä, vehreä ja puhdas. Keskeinen painopiste kaupunkimme lähivuosien ympäristötavoitteissa on kasvihuonekaasujen vähentäminen. Ilmastomuutos on maailmanlaajuinen uhka ja se on otettava vakavasti. Pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt ovat huolestuttavasti lisääntyneet. Liikenne aiheuttaa 17 % Helsingin kasvihuonekaasupäästöistä ja siksi henkilöautosidonnaisuuden vähentäminen ja joukkoliikenteen houkuttelevuuden lisääminen ovat avainasemassa kaupunkimme kehittämisessä. Hyvin toimiva joukkoliikenne on Helsingille elinehto. Autojen seisominen ruuhkissa on haitallista ympäristölle ja ihmisten terveydelle, puhumattakaan sen vaikutuksista ihmisten arkeen ja ajankäyttöön. On välttämätöntä, että joukkoliikenteen houkuttelevuutta lisätään sen omia vahvuuksia hyödyntäen. Joukkoliikenteen kehittämisessä on panostettava entistä vahvemmin raideliikenteeseen ja pää-kaupunkiseudun yhteistyöhön. Helsinki on maailman mittakaavassa esimerkkimaa joukkoliikenteen käytössä, mutta ympäryskunnilla on meistä paljon opittavaa. Pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän kannalta länsimetron rakentaminen on ehdottoman tärkeää. Yhtä lailla olisi viisasta, että pitkään suunniteltu raideyhteys Helsinki-Vantaan lentokentälle toteutettaisiin. Poikittaisen joukkoliikenteen tarjonnan lisäämiseksi on tehtävä selkeitä päätöksiä. Helsingin työssäkäyntialueen poikittaiset joukkoliikenneyhteydet ovat huonot. Esimerkiksi vuorotyötä tekevien on liian usein liian vaikeaa käydä töissä julkisilla liikennevälineillä. Joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat huolestuttavasti vähentyneet Helsingin työssäkäyntialueilla, vaikka väestö on kasvanut. Niin ihmisten kuin ympäristön kannalta on välttämätöntä sujuvoittaa liikennettä kokonaisuudessaan. Toimia tarvitaan joukkoliikenteen edistämiseksi ja sen suhteellisen osuuden kasvattamiseksi. Elinvoimaisen ja kilpailukykyisen pääkaupunkiseudun kehittäminen vaatii kaikkien vaihtoehtoisten kulku- ja kuljetusmuotojen, niin joukko-, henkilöauto- kuin tavaraliikenteenkin sujuvuutta. Hyvä kevyenliikenteen verkosto aktivoi ihmisiä myös hyötyliikuntaan! Kaupunkikuvamme on kirkastunut uusien kevyenliikenteen reittien rakentamisen myötä. Tätä työtä on jatkettava. Tehokas keino kannustaa työmatkaliikenteen siirtymistä joukkoliikenteeseen on työsuhdematkalipun käyttöönottaminen. Tuloverolakia pitäisi muuttaa siten, että työnantajalle matkalipun hankkimisesta aiheutuneista kustannuksista 70 prosenttia olisi työntekijälle veronalaista tuloa ja 30 prosenttia verovapaata. Työsuhdelipun markkinointia on jatkettava ja Helsingin on oltava tässä esimerkillinen. Kun nyt verotuksellisin keinoin edistetään työntekijöiden terveyttä liikuntasetelilläkin, niin miksi ei sitten suojeltaisi ympäristöä ja helpotettaisi liikenneruuhkia? Ekologisen kestävyyden ohjelman käsittelyn yhteydessä valtuusto hyväksyi esittämäni ponnen, jossa edellytetään, että Helsinki selvittää mahdollisuudet edistää kaupungin henkilöstön joukkoliikenteen käyttöä työsuhdematkalipulla. Tämä on erinomainen askel eteenpäin.
Sari Sarkomaa |