Kolumnit 2005

21.12.2005
Parempia palveluita yhteistyöllä

19.12.2005
Ilmastopolitiikkaan enemmän järkeä kuin tunnetta

9.12.2005
EVO-rahojen alamäki jatkuu

2.12.2005
Kouluviihtyvyys kuntoon

30.11.2005
Viemäristä vihreäksi keitaaksi

21.11.2005
Joukkoliikenne pelastettava

1.11.2005
Panostusta terveyteen!

12.10.2005
Ikäihmisten kotipalvelut toimimaan

5.10.2005
Päivähoitomaksujen korotusehdotus kohtuuton

syyskuu 2005
Hyvä kasvu- ja oppimisympäristö jokaiselle lapselle

21.9.2005
Terveydenedistäminen etusijalle

7.9.2005
Helsinkiläisiä kuritetaan

22.8.2005
Helsinkiläiset hallituksen heittopusseina

19.8.2005
Lapsi sijoitettava ensisijaisesti läheisille

14.8.2005
Taas helsinkiläisiä kuritetaan

10.8.2005
Merellisyys helsinkiläisten rikkaus

27.6.2005
Lasten turvallisuus etusijalle

23.6.2005
Helsinki ja kaupunkipolitiikka hyvinvoinnin veturiksi

15.6.2005
Ikäihmisten terveyden edistämiseen panostettava

18.5.2005
Kela-korvauksen nosto vauhdittamaan hoitotakuuta

18.5.2005
Helsingin uusi ympäristöohjelma

29.4.2005
Helsinki ympäristöystävälliseksi

21.4.2005
Kevättä ilmassa

20.4.2005
Hyvät terveyspalvelut helsinkiläisille

6.4.2005
Kevättä ja katupölyä ilmassa

1.4.2005
Täydennyskoulutuskeskustelu hakoteillä!

23.3.2005
Jätteet järjestykseen!

17.3.2005
Asumisen sietämätön kalleus

9.3.2005
Turvallisuutta liikenteeseen

5.3.2005
Kalliomäki keskituloisten kukkarolla

23.2.2005
Adoptiolapsi on lapsi!

2.2.2005
Presidentinvaaleja ei pidä käydä ennenaikaisesti

28.1.2005
On vain yksi Kokoomus

26.1.2005
Yhteisöllisyydestä voimaa uuteen vuoteen


Kolumneja vuodelta 2006

Kolumni Kaupunki Sanomissa 29.4.2005

Helsinki ympäristöystävälliseksi

Kotikaupunkimme sai uudet ympäristötavoitteet, kun kaupunginvaltuusto hyväksyi maaliskuun lopussa ekologisen kestävyyden ohjelman. Ohjelman päätavoite on saada kaikki kaupungin virastot ja helsinkiläiset toimimaan yhdessä ympäristön parhaaksi. Helsingin on oltava viihtyisä, vehreä ja puhdas.

Keskeinen painopiste kaupunkimme lähivuosien ympäristötavoitteissa on kasvihuonekaasujen vähentäminen. Ilmastomuutos on maailmanlaajuinen uhka ja se on otettava vakavasti. Pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt ovat huolestuttavasti lisääntyneet. Liikenne aiheuttaa 17 % Helsingin kasvihuonekaasupäästöistä ja siksi henkilöautosidonnaisuuden vähentäminen ja joukkoliikenteen houkuttelevuuden lisääminen ovat avainasemassa kaupunkimme kehittämisessä.

Hyvin toimiva joukkoliikenne on Helsingille elinehto. Autojen seisominen ruuhkissa on haitallista ympäristölle ja ihmisten terveydelle, puhumattakaan sen vaikutuksista ihmisten arkeen ja ajankäyttöön. On välttämätöntä, että joukkoliikenteen houkuttelevuutta lisätään sen omia vahvuuksia hyödyntäen.

Joukkoliikenteen kehittämisessä on panostettava entistä vahvemmin raideliikenteeseen ja pää-kaupunkiseudun yhteistyöhön. Helsinki on maailman mittakaavassa esimerkkimaa joukkoliikenteen käytössä, mutta ympäryskunnilla on meistä paljon opittavaa. Pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän kannalta länsimetron rakentaminen on ehdottoman tärkeää. Yhtä lailla olisi viisasta, että pitkään suunniteltu raideyhteys Helsinki-Vantaan lentokentälle toteutettaisiin.

Poikittaisen joukkoliikenteen tarjonnan lisäämiseksi on tehtävä selkeitä päätöksiä. Helsingin työssäkäyntialueen poikittaiset joukkoliikenneyhteydet ovat huonot. Esimerkiksi vuorotyötä tekevien on liian usein liian vaikeaa käydä töissä julkisilla liikennevälineillä. Joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat huolestuttavasti vähentyneet Helsingin työssäkäyntialueilla, vaikka väestö on kasvanut.

Niin ihmisten kuin ympäristön kannalta on välttämätöntä sujuvoittaa liikennettä kokonaisuudessaan. Toimia tarvitaan joukkoliikenteen edistämiseksi ja sen suhteellisen osuuden kasvattamiseksi. Elinvoimaisen ja kilpailukykyisen pääkaupunkiseudun kehittäminen vaatii kaikkien vaihtoehtoisten kulku- ja kuljetusmuotojen, niin joukko-, henkilöauto- kuin tavaraliikenteenkin sujuvuutta. Hyvä kevyenliikenteen verkosto aktivoi ihmisiä myös hyötyliikuntaan! Kaupunkikuvamme on kirkastunut uusien kevyenliikenteen reittien rakentamisen myötä. Tätä työtä on jatkettava.

Tehokas keino kannustaa työmatkaliikenteen siirtymistä joukkoliikenteeseen on työsuhdematkalipun käyttöönottaminen. Tuloverolakia pitäisi muuttaa siten, että työnantajalle matkalipun hankkimisesta aiheutuneista kustannuksista 70 prosenttia olisi työntekijälle veronalaista tuloa ja 30 prosenttia verovapaata.

Työsuhdelipun markkinointia on jatkettava ja Helsingin on oltava tässä esimerkillinen. Kun nyt verotuksellisin keinoin edistetään työntekijöiden terveyttä liikuntasetelilläkin, niin miksi ei sitten suojeltaisi ympäristöä ja helpotettaisi liikenneruuhkia?

Ekologisen kestävyyden ohjelman käsittelyn yhteydessä valtuusto hyväksyi esittämäni ponnen, jossa edellytetään, että Helsinki selvittää mahdollisuudet edistää kaupungin henkilöstön joukkoliikenteen käyttöä työsuhdematkalipulla. Tämä on erinomainen askel eteenpäin.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja (kok)
Kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.net