Kolumnit 2005
21.12.2005 |
Mielipidekirjoitus Helsingin Uutisissa 14.8.2005 Taas helsinkiläisiä kuritetaanPääkaupunkiseudun liikennehankkeet ja joukkoliikenteen edistäminen sivuutettiin tylysti valtiovarainministeriön budjettiesityksessä. Valtiovarainministeri Kalliomäen (sd.) esitys merkitsee, että ensi vuonna pääkaupunkiseudulla ei käynnisty yhtään uutta liikenneinvestointia. Muun muassa tärkeä Kehä I:n parannustyö Turunväylän ja Vallikallion välillä sai väistyä valtiovarainministeriön liikennepolitiikan tieltä. Uusmaalainen Kalliomäki käänsi taas kerran selkänsä pääkaupunkiseudulle. Linjanvedosta seuraa, että pääkaupunkiseudun työmatkaruuhkat pahenevat entisestään, liikenneväylien kunto rapautuu, onnettomuusriskit kasvavat ja joukkoliikenteen sujuvuus heikkenee. Hyvät liikenneyhteydet ovat aivan keskeinen tekijä myös yritysten päättäessä sijaintipaikoistaan. Käsittämätöntä on se, että Kalliomäki päätti muuttaa liikennehankkeiden tärkeysjärjestystä nostamalla budjettiesitykseen hankkeita, jotka eivät ole aiemmin hyväksytyllä kiireellisyyslistalla. Kalliomäki ei kävele linjauksillaan pelkästään pääkaupunkiseudun vaan myös hallituksen ja eduskunnan yli. Yhtä ihmeellistä Kalliomäen esityksessä on sen joukkoliikennevastaisuus. Esityksestä puuttuvat täysin joukkoliikenteen kaipaamat edistystoimet. Toimiva joukkoliikenne on välttämättömyys niin ihmisten ajankäytön kuin ympäristön kannalta. Varsinkin pääkaupunkiseudulla työmatkaliikennettä olisi saatava nykyistä enemmän raiteille ja busseihin. Joukkoliikenteen käytön edistämiseksi tehokas keino on työsuhdematkalipulle myönnettävä verohelpotus. Tästä liikenneministeri Luhtasen (sd.) useasti lupaamasta asiasta on vihdoin saatava päätös. On tosiasia, että hallituksella ei ole enää varaa kurjistaa Helsinkiä. Ei varmasti olisi häpeäksi, jos helsinkiläiset ministerit pitäisivät myös Helsingin puolta. Suomi tarvitsee elinvoimaisen pääkaupunkiseudun, joka pärjää globaalissa kilpailussa ja jonka hyvinvoinnista ja vetovoimasta hyötyy koko maa. Tämä edellyttää satsauksia alueen liikenneinvestointeihin ja joukkoliikenteeseen. Hallituksen on budjettiriihessä korjattava Kalliomäen virhearvioinnit, sitouduttava kestävästi ja pitkäjänteisestä pääkaupunkiseudun liikennehankkeiden eteenpäinviemiseen ja joukkoliikenteen edistämiseen. Suuret liikenneinvestoinnit pitää toteuttaa siellä, missä niille on eniten tarvetta. Väkirikkaan ja liikennemääriltään yhä kasvavan Helsingin seudun pitäisi olla ykkössijalla.
Sari Sarkomaa |