Kolumnit 2005

21.12.2005
Parempia palveluita yhteistyöllä

19.12.2005
Ilmastopolitiikkaan enemmän järkeä kuin tunnetta

9.12.2005
EVO-rahojen alamäki jatkuu

2.12.2005
Kouluviihtyvyys kuntoon

30.11.2005
Viemäristä vihreäksi keitaaksi

21.11.2005
Joukkoliikenne pelastettava

1.11.2005
Panostusta terveyteen!

12.10.2005
Ikäihmisten kotipalvelut toimimaan

5.10.2005
Päivähoitomaksujen korotusehdotus kohtuuton

syyskuu 2005
Hyvä kasvu- ja oppimisympäristö jokaiselle lapselle

21.9.2005
Terveydenedistäminen etusijalle

7.9.2005
Helsinkiläisiä kuritetaan

22.8.2005
Helsinkiläiset hallituksen heittopusseina

19.8.2005
Lapsi sijoitettava ensisijaisesti läheisille

14.8.2005
Taas helsinkiläisiä kuritetaan

10.8.2005
Merellisyys helsinkiläisten rikkaus

27.6.2005
Lasten turvallisuus etusijalle

23.6.2005
Helsinki ja kaupunkipolitiikka hyvinvoinnin veturiksi

15.6.2005
Ikäihmisten terveyden edistämiseen panostettava

18.5.2005
Kela-korvauksen nosto vauhdittamaan hoitotakuuta

18.5.2005
Helsingin uusi ympäristöohjelma

29.4.2005
Helsinki ympäristöystävälliseksi

21.4.2005
Kevättä ilmassa

20.4.2005
Hyvät terveyspalvelut helsinkiläisille

6.4.2005
Kevättä ja katupölyä ilmassa

1.4.2005
Täydennyskoulutuskeskustelu hakoteillä!

23.3.2005
Jätteet järjestykseen!

17.3.2005
Asumisen sietämätön kalleus

9.3.2005
Turvallisuutta liikenteeseen

5.3.2005
Kalliomäki keskituloisten kukkarolla

23.2.2005
Adoptiolapsi on lapsi!

2.2.2005
Presidentinvaaleja ei pidä käydä ennenaikaisesti

28.1.2005
On vain yksi Kokoomus

26.1.2005
Yhteisöllisyydestä voimaa uuteen vuoteen


Kolumnit 2006

Mielipidekirjoitus Helsingin Uutisissa 14.8.2005

Taas helsinkiläisiä kuritetaan

Pääkaupunkiseudun liikennehankkeet ja joukkoliikenteen edistäminen sivuutettiin tylysti valtiovarainministeriön budjettiesityksessä. Valtiovarainministeri Kalliomäen (sd.) esitys merkitsee, että ensi vuonna pääkaupunkiseudulla ei käynnisty yhtään uutta liikenneinvestointia. Muun muassa tärkeä Kehä I:n parannustyö Turunväylän ja Vallikallion välillä sai väistyä valtiovarainministeriön liikennepolitiikan tieltä. Uusmaalainen Kalliomäki käänsi taas kerran selkänsä pääkaupunkiseudulle.

Linjanvedosta seuraa, että pääkaupunkiseudun työmatkaruuhkat pahenevat entisestään, liikenneväylien kunto rapautuu, onnettomuusriskit kasvavat ja joukkoliikenteen sujuvuus heikkenee. Hyvät liikenneyhteydet ovat aivan keskeinen tekijä myös yritysten päättäessä sijaintipaikoistaan.

Käsittämätöntä on se, että Kalliomäki päätti muuttaa liikennehankkeiden tärkeysjärjestystä nostamalla budjettiesitykseen hankkeita, jotka eivät ole aiemmin hyväksytyllä kiireellisyyslistalla. Kalliomäki ei kävele linjauksillaan pelkästään pääkaupunkiseudun vaan myös hallituksen ja eduskunnan yli.

Yhtä ihmeellistä Kalliomäen esityksessä on sen joukkoliikennevastaisuus. Esityksestä puuttuvat täysin joukkoliikenteen kaipaamat edistystoimet. Toimiva joukkoliikenne on välttämättömyys niin ihmisten ajankäytön kuin ympäristön kannalta. Varsinkin pääkaupunkiseudulla työmatkaliikennettä olisi saatava nykyistä enemmän raiteille ja busseihin. Joukkoliikenteen käytön edistämiseksi tehokas keino on työsuhdematkalipulle myönnettävä verohelpotus. Tästä liikenneministeri Luhtasen (sd.) useasti lupaamasta asiasta on vihdoin saatava päätös.

On tosiasia, että hallituksella ei ole enää varaa kurjistaa Helsinkiä. Ei varmasti olisi häpeäksi, jos helsinkiläiset ministerit pitäisivät myös Helsingin puolta.

Suomi tarvitsee elinvoimaisen pääkaupunkiseudun, joka pärjää globaalissa kilpailussa ja jonka hyvinvoinnista ja vetovoimasta hyötyy koko maa. Tämä edellyttää satsauksia alueen liikenneinvestointeihin ja joukkoliikenteeseen. Hallituksen on budjettiriihessä korjattava Kalliomäen virhearvioinnit, sitouduttava kestävästi ja pitkäjänteisestä pääkaupunkiseudun liikennehankkeiden eteenpäinviemiseen ja joukkoliikenteen edistämiseen. Suuret liikenneinvestoinnit pitää toteuttaa siellä, missä niille on eniten tarvetta. Väkirikkaan ja liikennemääriltään yhä kasvavan Helsingin seudun pitäisi olla ykkössijalla.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja (kok)
Kaupunginvaltuutettu