Valtiovarainministeriössä verotusta pohtiva alivaltiosihteeri Hetemäen johtama työryhmä tekee uudistusehdotuksensa tämän vuoden loppuun mennessä. Verot ovat varmasti kuuma keskustelunaihe ensi vuoden eduskuntavaaleissa. Keskustelua verouudistuksesta on jo käyty monesta näkökulmasta.
Ympäristömme ja liikenteen sujuvuuden kannalta on välttämätöntä, että kaikki liikkumiseen liittyvät verotuet ja myös työmatkakulujen korvausjärjestelmä arvioidaan. Tavoitteena on oltava, että ne kaikin tavoin kannustavat ympäristön kannalta järkevämpään liikkumiseen ja etenkin joukkoliikenteen käyttöön.
Osana tätä tarkastelua on arvioitava, miten löydettäisiin uusia tapoja kannustaa joukkoliikenteen käyttöä. Tässä työssä jo olemassa olevan, mutta vielä aivan liian vähäisessä käytössä olevan työsuhdematkalipun kehittäminen on otettava yhdeksi painopisteeksi. Työsuhdematkalipusta on tehtävä entistä houkuttelevampi työantajille kannustaa työntekijöitä valitsemaan joukkoliikenne, ja entistä suurempi kannustin työntekijälle jättää oma auto kotiin.
Työsuhdematkalipun houkuttelevuutta on hiljattain parannettu, mutta edistysaskel ei ollut vielä riittävä ajatellen ympäristön huolestuttavaa tilaa. Työsuhdematkalipun kehittäminen on erityisen tervetullutta Helsingin seudulle, jossa työmatkaliikennettä on saatava nykyistä paljon enemmän joukkoliikenteeseen ja etenkin raiteille. Liikenne onkin suurimpia ympäristöongelmiamme päästöineen ja meluineen. Autojen seisominen ruuhkissa on haitallista niin ympäristölle kuin ihmisten terveydelle, puhumattakaan järjellisestä ajankäytöstä.
Työmatkakorvauksien arviointitalkoissa on muistettava, että ihmisten elämäntilanteet, työtehtävät ja asuinalueet ovat erilaisia ja siksi tarvitaan erilaisia vaihtoehtoja. Työmatkakorvauksien kohtuuton leikkaus tekisi monen työn kannattamattomaksi ja siksi suin päin sokeita leikkauksia on lyhytnäköistä edes esittää. Kokonaisuus on kuitenkin aivan välttämätöntä ja fiksua arvioida.
Myös tulevia liikennehankkeita on arvioitava ilmastonäkökulmasta. Raideliikennehankkeiden painottaminen on järkevää tulevaisuuspolitiikkaa ja koko Suomen etu. Raideliikennehankkeiden priorisoinnin on merkittävä sitä, että niin Länsimetro kuin Itämetrokin saadaan liikkeelle. Samoin Pisara-rata, joka on suuri helpotus myös kaukoliikenteen sujumiselle. Olennaista on myös huolehtia, että Kehärata ja mahdollisimman sujuva raideyhteys Helsingistä lentokentälle saadaan viivytyksettä rakennettua ja otettua käyttöön. Toimiva raideliikenne on ilo ihmisten arjen sujuvuudelle mutta myös parasta työtä ilmastonmuutoksen torjumiseksi.
Sari Sarkomaa (kok)
Kansanedustaja
Kaupunginvaltuutettu