Kolumnit 2010

20.12.2010
Jouluevankeliumi kuuluu lasten joulujuhliin

13.12.2010
Järkeä ja tunnetta metropolipolitiikkaan

09.12.2010
Eroperheiden palveluiden kehittämiseen vauhtia

4 / 2010
Raideliikenne on ympäristön paras ystävä

08.12.2010
Työ ja perhe

08.12.2010
Helsingissä ponnistellaan palveluiden turvaamiseksi

07.12.2010
Hyvinvointiyhteiskuntaa pelastamassa

02.12.2010
Kaupungin budjettiin tuli lisärahaa perheiden palveluihin

15.11.2010
Koti Helsingissä ei saa olla liian kallis

12.11.2010
Valtuuston viisas päätös lisätä päivähoidon voimavaroja

11.11.2010
Kauppalehti / debatti: Työ ja perhe ovat "jokavanhemmanoikeus"

26.10.2010
Työ ja perhe ne yhteen sopii

18.10.2010
Munkinseudun kuulumisia

06.10.2010
Kohtaamisia Haagan markkinoilla

05.10.2010
Iloja ja murheita röntgenhoitajien koulutuspolulla

01.10.2010
Työ poliitikkona - unelma vai painajainen?

22.09.2010
Päin punaista hinnalla millä hyvänsä?

10.09.2010
Lapset tarvitsevat unta

13.08.2010
Päivähoitolain uudistamisesta päätettävä viimeistään syksyn budjettiriihessä

11.08.2010
Vanhuspalvelulaki edistämään ikäihmisten palveluiden laatua

09.08.2010
Helsinki luomun ja lähiruuan veturiksi

21.06.2010
Kiusaaminen kitkettävä jo päiväkodissa

16.06.2010
Jokanaisen ja -miehen joukkoliike Itämeren pelastamiseksi

14.06.2010
Asuntolainojen verovähennysoikeuden poisto iskisi kipeimmin kaupunkilaisperheisiin

11.06.2010
Paletti-kaupunkitapahtuma oli onnistunut

31.05.2010
Jokanaisen ja -miehen joukkoliike paremman ympäristön puolesta

29.04.2010
Sähköinen resepti ikäihmisten lääketurvallisuutta edistämään

15.04.2010
Työ ja perhe ovat "jokavanhemmanoikeus"

05.04.2010
Liikuntaläksyillä lapset liikkumaan ja leikkimään

26.03.2010
Varhaiskasvatuksen hallinto opetusministeriölle jo 2011

12.3.2010
Itämeri EU- ja ulkopolitiikan keskiöön

07.03.2010
Päivähoito osana opetustointa on lapsen etu

1.3.2010
Luetaan lapsille

11.2.2010
Lapset tarvitsevat aikuisten aikaa

25.01.20010
Kirjastot ovat sivistyksen ja lasten lukemisen kivijalka

22.01.20010
Lisää liikuntatunteja, liikettä ja leikkiä peruskouluun

 

Kolumnit 2010

Kolumnit 2009

Kolumnit 2008

Kolumnit 2007

Kolumnit 2006

Kolumnit 2005



4 / 2010 Rautatietekniikka

Raideliikenne on ympäristön paras ystävä

Valtiovarainministeriössä verotusta pohtiva alivaltiosihteeri Hetemäen johtama työryhmä tekee uudistusehdotuksensa tämän vuoden loppuun mennessä. Verot ovat varmasti kuuma keskustelunaihe ensi vuoden eduskuntavaaleissa. Keskustelua verouudistuksesta on jo käyty monesta näkökulmasta.

Ympäristömme ja liikenteen sujuvuuden kannalta on välttämätöntä, että kaikki liikkumiseen liittyvät verotuet ja myös työmatkakulujen korvausjärjestelmä arvioidaan. Tavoitteena on oltava, että ne kaikin tavoin kannustavat ympäristön kannalta järkevämpään liikkumiseen ja etenkin joukkoliikenteen käyttöön.

Osana tätä tarkastelua on arvioitava, miten löydettäisiin uusia tapoja kannustaa joukkoliikenteen käyttöä. Tässä työssä jo olemassa olevan, mutta vielä aivan liian vähäisessä käytössä olevan työsuhdematkalipun kehittäminen on otettava yhdeksi painopisteeksi. Työsuhdematkalipusta on tehtävä entistä houkuttelevampi työantajille kannustaa työntekijöitä valitsemaan joukkoliikenne, ja entistä suurempi kannustin työntekijälle jättää oma auto kotiin.

Työsuhdematkalipun houkuttelevuutta on hiljattain parannettu, mutta edistysaskel ei ollut vielä riittävä ajatellen ympäristön huolestuttavaa tilaa. Työsuhdematkalipun kehittäminen on erityisen tervetullutta Helsingin seudulle, jossa työmatkaliikennettä on saatava nykyistä paljon enemmän joukkoliikenteeseen ja etenkin raiteille. Liikenne onkin suurimpia ympäristöongelmiamme päästöineen ja meluineen. Autojen seisominen ruuhkissa on haitallista niin ympäristölle kuin ihmisten terveydelle, puhumattakaan järjellisestä ajankäytöstä.

Työmatkakorvauksien arviointitalkoissa on muistettava, että ihmisten elämäntilanteet, työtehtävät ja asuinalueet ovat erilaisia ja siksi tarvitaan erilaisia vaihtoehtoja. Työmatkakorvauksien kohtuuton leikkaus tekisi monen työn kannattamattomaksi ja siksi suin päin sokeita leikkauksia on lyhytnäköistä edes esittää. Kokonaisuus on kuitenkin aivan välttämätöntä ja fiksua arvioida.

Myös tulevia liikennehankkeita on arvioitava ilmastonäkökulmasta. Raideliikennehankkeiden painottaminen on järkevää tulevaisuuspolitiikkaa ja koko Suomen etu. Raideliikennehankkeiden priorisoinnin on merkittävä sitä, että niin Länsimetro kuin Itämetrokin saadaan liikkeelle. Samoin Pisara-rata, joka on suuri helpotus myös kaukoliikenteen sujumiselle. Olennaista on myös huolehtia, että Kehärata ja mahdollisimman sujuva raideyhteys Helsingistä lentokentälle saadaan viivytyksettä rakennettua ja otettua käyttöön. Toimiva raideliikenne on ilo ihmisten arjen sujuvuudelle mutta myös parasta työtä ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Sari Sarkomaa (kok)

Kansanedustaja

Kaupunginvaltuutettu

www.sarisarkomaa.fi