Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun erityislaatuisuutta ja tarpeita ei
Arkadianmäellä osata vieläkään riittävästi ymmärtää saati ottaa huomioon. Oman
eduskuntatyöni tärkeimpiä tavoitteita onkin ollut kunnollisen kaupunkipolitiikan
rakentaminen valtakunnan päätöksentekoon. Liian monessa asiassa pääkaupunkiseutu
ja me helsinkiläiset joudumme maksajan asemaan. Ikävä esimerkki tästä on valtion
joukkoliikennepolitiikka. Keskisuuret kaupungit saavat joukkoliikenteeseensä
valtion tukea 20–40 prosenttia, kun taas Helsinki ja muut suuret kaupungit
jätetään pelkästään maksumiehiksi.
Kaupunkilaisjärkikin jo sanoo, että valtiovallan pitäisi sitoutua kestävästi
Suomen ainoan metropolialueen ja suurten kaupunkien joukkoliikenteen
edistämiseen, kuten muualla Euroopassa tehdään. Sujuva liikenne, jonka tärkeä
osatekijä on kilpailukykyinen joukkoliikenne, on edellytys pääkaupunkiseudun
talouden ja työllisyyden myönteiselle kehitykselle ja etenkin uusien yritysten
syntymiselle. Suurten kaupunkien joukkoliikenteen edistäminen on tehokas toimi
työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaamisen edistämiseksi.
Valtion osallistuminen joukkoliikenteen kustannuksiin olisi tervetullut
mahdollisuus vähentää lippujen nousupaineita ja siten helpottaa
pääkaupunkiseudulla korkeiden asumis- ja elämiskustannusten kanssa painivia
asukkaiden tilannetta. Joukkoliikenne on Helsingille ja muille suurille
kaupungeille aivan välttämätöntä niin ihmisten arjen sujuvuuden kuin ympäristön
kannalta. Ja on vaikea edes kuvitella Munkkiniemeä tai Munkkivuorta ilman
nelosen ratikkaamme ja omia bussejamme.
Työ tuotti vihdoin tulosta. Tämän vuoden budjetin käsittelyssä
valtiovarainvaliokunta päätyi yksimielisesti linjaamaan, että hallituksen olisi
vuoden 2007 budjetissa varauduttava tukemaan suurten kaupunkien
joukkoliikennettä. Olikin karvas pettymys havaita, että helsinkiläinen
valtiovarainministeri Heinäluoma jätti ensi vuoden budjettiesityksessä Helsingin
ja muut suuret kaupungit taas kerran täysin ilman joukkoliikennetukea.
Eduskunnan kannan sivuuttaminen ja joukkoliikennetuen epääminen suurilta
kaupungeilta ei ole millään mittarilla järkevää tai oikeudenmukaista.
Toivottavasti kesän helteiden hellitettyä Heinäluoma muistaa myös kaupungit.
Ensi vuoden talousarvion korjaaminen niin, että pääkaupunkiseudun
joukkoliikenteen syrjiminen lopetetaan, olisi hyvä alku uudelle
kaupunkipolitiikalle, josta hyötyisi varmasti koko Suomi.