Kolumnit 2006

13.12.2006
Perintöveron kiusa

8.12.2006
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

7.12.2006
Mielenterveyspalveluiden hoitotakuu yhä toteutumatta

29.11.2006
Terveyttä edistävä apteekki

24.11.2006
Kokonaiskoulupäivä uhka perusopetukselle

17.11.2006
Ilmastotavoitteet vahvasti kokoomuksen agendalla

9.11.2006
Ohjeistusta koulutuksen korvauskäytäntöihin

30.10.2006
Mitä demarit pelkäävät?

6.10.2006
Jokamiehen joukkoliike vanhempainvapaalle!

4.10.2006
Päivähoitolain uudistus on torso

4.10.2006
Ajatuksia eläkkeiden ostovoimasta ja veroerosta

11.9.2006
Pitääkö miehille maksaa enemmän lastenkin hoidosta?

6.9.2006
Perintöverosta päästävä eroon!

syyskuu 2006
Puhtaampi Töölönlahti

28.8.2006
Vastuullista senioripolitiikkaa

9.8.2006
Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä tuettava

8.8.2006
Heinäluoman kaupunkipolitiikka hukassa

31.7.2006
Järjestöjen rooli korvaamaton

20.6.2006
Itämerellä on mahdollisuus

5.6.2006
Vastuullista senioripolitiikkaa

26.5.2006
Puitelaki palveluiden pelastajaksi?

10.5.2006
Järjestötyö täydentää hyvinvointipalveluita

25.4.2006
Hazardilla totuuden kokoinen aukko

8.4.2006
Vanhemmuuden kustannukset kuntoon!

3.4.2006
Painajainen Itämerellä

8.3.2006
Yrittäjät luovat uusia työpaikkoja

8.3.2006
Työ ja perhe – jokanaisenoikeus

7.3.2006
Jokaisen naisen oikeus

3.3.2006
Kela-korvaus osa ennaltaehkäisyä

1.3.2006
Kristillisten koulujen toimintamahdollisuudet turvattava

8.2.2006
Vuoden vaihteen jännitys

3.2.2006
Ennakoiva ote hyvinvointiin sopii Kokoomukselle

11.1.2006
Oikeus valita kuuluu vaaleihin

9.1.2006
Pitkät listat olisivat tuhoisa harha-askel

6.1.2006
Yhteistyöllä paremmat palvelut


Kolumnit 2005

Mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa 9.8.2006

Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä tuettava

Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun erityislaatuisuutta ja tarpeita ei monista kauniista puheista huolimatta osata vieläkään riittävästi ymmärtää saati ottaa huomioon valtakunnan päätöksenteossa.

Kun on selvää, että pääkaupungin menestymisestä hyötyy koko Suomi, niin silloin myös Helsingin hyvinvoinnin edellytyksistä huolehtiminen pitäisi olla koko eduskunnan sydämen asia. Kuitenkin liian usein kaupunkien asiat tositoimissa unohdetaan.

Vakava esimerkki kaupunkivastaisesta politiikasta on valtiovarainministeri Eero Heinäluoman (sd) ensi vuoden budjettiesitys, jossa Helsinki ja muut suuret kaupungit jäivät valtion budjettiesityksessä taas kerran täysin ilman joukkoliikennetukea. Näin, vaikka tämän vuoden talousarvion käsittelyn yhteydessä eduskunta linjasi yksiselitteisesti, että hallituksen olisi vuoden 2007 budjetissa varauduttava tukemaan pääkaupunkiseudun sekä muiden suurten kaupunkien joukkoliikennettä.

Eduskunnan kannan sivuuttaminen ja joukkoliikennetuen epääminen suurilta kaupungeilta ei ole millään mittarilla järkevää tai oikeudenmukaista. Keskisuuret kaupungit saavat joukkoliikenteeseensä valtion tukea 20–40 prosenttia, kun taas Helsinki ja muut suuret kaupungit jätetään pelkästään maksumiehiksi.

Olisi perusteltua, että hallitus sitoutuisi kestävästi Suomen ainoan metropolialueen ja suurten kaupunkien joukkoliikenteen edistämiseen, kuten muualla Euroopassa tehdään.

Helsinki on tiukassa taloudellisessa tilanteessa tehnyt merkittävän liikennepoliittisen toimenpiteen ja nostanut joukkoliikenteen tariffitukea kahdeksan miljoonaa euroa vuodelle 2007. Silti joukkoliikenteen tuen määrä on pitkällä aikavälillä riittämätön. Valtion tulo mukaan kaupunkien joukkoliikenteen kehittämiseen olisi välttämätöntä, jotta joukkoliikenteeseen syntynyt negatiivinen kierre saataisiin katkaistua.

Etenkin pääkaupunkiseudulla on huomattavat mahdollisuudet kasvattaa joukkoliikenteellä matkustamista, jos palvelujen saavutettavuus, laatu ja hinta tarjoavat houkuttelevan vaihtoehdon yksityisautoilulle.

Sujuva liikenne, jonka tärkeä osatekijä on kilpailukykyinen joukkoliikenne, on edellytys pääkaupunkiseudun talouden ja työllisyyden myönteiselle kehitykselle ja etenkin uusien yritysten syntymiselle. Pääkaupunkiseudun ja muiden suurten kaupunkien joukkoliikenteen edistäminen on tehokas toimi työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaamisen edistämiseksi.

Valtion osallistuminen joukkoliikenteen kustannuksiin olisi tervetullut mahdollisuus vähentää lippujen nousupaineita ja siten helpottaa pääkaupunkiseudulla korkeiden asumis- ja elämiskustannusten kanssa painivien asukkaiden tilannetta. Joukkoliikenne on Helsingille ja muille suurille kaupungeille aivan välttämätöntä niin ihmisten arjen sujuvuuden kuin ympäristön kannalta.

Hallitus linjasi kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä, että suuret kaupungit ovat tärkeitä kasvun vetureita. Tämän oikean ja tärkeän tavoitteen edistäminen edellyttää myös muutoksia päätöksenteossa.

Ensi vuoden talousarvion korjaaminen niin, että pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen syrjiminen lopetetaan, olisi hyvä alku uudelle kaupunkipolitiikalle, josta hyötyisi varmasti koko Suomi.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja
Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja