Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun erityislaatuisuutta ja tarpeita ei monista
kauniista puheista huolimatta osata vieläkään riittävästi ymmärtää saati ottaa
huomioon valtakunnan päätöksenteossa.
Kun on selvää, että pääkaupungin menestymisestä hyötyy koko Suomi, niin silloin
myös Helsingin hyvinvoinnin edellytyksistä huolehtiminen pitäisi olla koko
eduskunnan sydämen asia. Kuitenkin liian usein kaupunkien asiat tositoimissa
unohdetaan.
Vakava esimerkki kaupunkivastaisesta politiikasta on valtiovarainministeri Eero
Heinäluoman (sd) ensi vuoden budjettiesitys, jossa Helsinki ja muut suuret
kaupungit jäivät valtion budjettiesityksessä taas kerran täysin ilman
joukkoliikennetukea. Näin, vaikka tämän vuoden talousarvion käsittelyn
yhteydessä eduskunta linjasi yksiselitteisesti, että hallituksen olisi vuoden
2007 budjetissa varauduttava tukemaan pääkaupunkiseudun sekä muiden suurten
kaupunkien joukkoliikennettä.
Eduskunnan kannan sivuuttaminen ja joukkoliikennetuen epääminen suurilta
kaupungeilta ei ole millään mittarilla järkevää tai oikeudenmukaista.
Keskisuuret kaupungit saavat joukkoliikenteeseensä valtion tukea 20–40
prosenttia, kun taas Helsinki ja muut suuret kaupungit jätetään pelkästään
maksumiehiksi.
Olisi perusteltua, että hallitus sitoutuisi kestävästi Suomen ainoan
metropolialueen ja suurten kaupunkien joukkoliikenteen edistämiseen, kuten
muualla Euroopassa tehdään.
Helsinki on tiukassa taloudellisessa tilanteessa tehnyt merkittävän
liikennepoliittisen toimenpiteen ja nostanut joukkoliikenteen tariffitukea
kahdeksan miljoonaa euroa vuodelle 2007. Silti joukkoliikenteen tuen määrä on
pitkällä aikavälillä riittämätön.
Valtion tulo mukaan kaupunkien joukkoliikenteen kehittämiseen olisi
välttämätöntä, jotta joukkoliikenteeseen syntynyt negatiivinen kierre saataisiin
katkaistua.
Etenkin pääkaupunkiseudulla on huomattavat mahdollisuudet kasvattaa
joukkoliikenteellä matkustamista, jos palvelujen saavutettavuus, laatu ja hinta
tarjoavat houkuttelevan vaihtoehdon yksityisautoilulle.
Sujuva liikenne, jonka tärkeä osatekijä on kilpailukykyinen joukkoliikenne, on
edellytys pääkaupunkiseudun talouden ja työllisyyden myönteiselle kehitykselle
ja etenkin uusien yritysten syntymiselle.
Pääkaupunkiseudun ja muiden suurten kaupunkien joukkoliikenteen edistäminen on
tehokas toimi työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaamisen edistämiseksi.
Valtion osallistuminen joukkoliikenteen kustannuksiin olisi tervetullut
mahdollisuus vähentää lippujen nousupaineita ja siten helpottaa
pääkaupunkiseudulla korkeiden asumis- ja elämiskustannusten kanssa painivien
asukkaiden tilannetta.
Joukkoliikenne on Helsingille ja muille suurille kaupungeille aivan
välttämätöntä niin ihmisten arjen sujuvuuden kuin ympäristön kannalta.
Hallitus linjasi kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä, että suuret
kaupungit ovat tärkeitä kasvun vetureita. Tämän oikean ja tärkeän tavoitteen
edistäminen edellyttää myös muutoksia päätöksenteossa.
Ensi vuoden talousarvion korjaaminen niin, että pääkaupunkiseudun
joukkoliikenteen syrjiminen lopetetaan, olisi hyvä alku uudelle
kaupunkipolitiikalle, josta hyötyisi varmasti koko Suomi.