Kolumnit 2006

13.12.2006
Perintöveron kiusa

8.12.2006
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

7.12.2006
Mielenterveyspalveluiden hoitotakuu yhä toteutumatta

29.11.2006
Terveyttä edistävä apteekki

24.11.2006
Kokonaiskoulupäivä uhka perusopetukselle

17.11.2006
Ilmastotavoitteet vahvasti kokoomuksen agendalla

9.11.2006
Ohjeistusta koulutuksen korvauskäytäntöihin

30.10.2006
Mitä demarit pelkäävät?

6.10.2006
Jokamiehen joukkoliike vanhempainvapaalle!

4.10.2006
Päivähoitolain uudistus on torso

4.10.2006
Ajatuksia eläkkeiden ostovoimasta ja veroerosta

11.9.2006
Pitääkö miehille maksaa enemmän lastenkin hoidosta?

6.9.2006
Perintöverosta päästävä eroon!

syyskuu 2006
Puhtaampi Töölönlahti

28.8.2006
Vastuullista senioripolitiikkaa

9.8.2006
Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä tuettava

8.8.2006
Heinäluoman kaupunkipolitiikka hukassa

31.7.2006
Järjestöjen rooli korvaamaton

20.6.2006
Itämerellä on mahdollisuus

5.6.2006
Vastuullista senioripolitiikkaa

26.5.2006
Puitelaki palveluiden pelastajaksi?

10.5.2006
Järjestötyö täydentää hyvinvointipalveluita

25.4.2006
Hazardilla totuuden kokoinen aukko

8.4.2006
Vanhemmuuden kustannukset kuntoon!

3.4.2006
Painajainen Itämerellä

8.3.2006
Yrittäjät luovat uusia työpaikkoja

8.3.2006
Työ ja perhe – jokanaisenoikeus

7.3.2006
Jokaisen naisen oikeus

3.3.2006
Kela-korvaus osa ennaltaehkäisyä

1.3.2006
Kristillisten koulujen toimintamahdollisuudet turvattava

8.2.2006
Vuoden vaihteen jännitys

3.2.2006
Ennakoiva ote hyvinvointiin sopii Kokoomukselle

11.1.2006
Oikeus valita kuuluu vaaleihin

9.1.2006
Pitkät listat olisivat tuhoisa harha-askel

6.1.2006
Yhteistyöllä paremmat palvelut


Kolumnit 2005

Mielipidekirjoitus Opettaja-lehdessä 47/2006

Kokonaiskoulupäivä uhka perusopetukselle

Opetusministeri Kalliomäen ajama kokonaiskoulupäivä on monin tavoin uhka perusopetuksemme laadulle. Tavoite koulupäivän uudistamisesta on sisällytetty eduskunnan käsittelyssä olevaan koulutuspoliittiseen selontekoon, ilman mainintaakaan lisävoimavaroista. Jo nyt useassa kunnassa on resurssipulan takia supistettu opetustunteja ja monia opettajia on lomautusuhan alla. Perusopetukseen tarvitaan kipeästi lisää voimavaroja jo nykyisten velvoitteiden täyttämiseksi.

Kalliomäki on perustellut uudistustaan kouluviihtyvyyden lisäämisellä ja vanhempien pitkillä työpäivillä. Näyttää siltä, että yhteiskunnan haasteet vyöryvät kouluihin ovista ja ikkunoista. On huolestuttavaa, että itse oppiminen ja koulun ydintehtävä ovat jäämässä jalkoihin.

On vastuutonta, että opetusministeri ehdottaa koulupäivän pidentämistä ja uusia velvoitteita, vaikka entisiinkään ei ole riittävästi voimavaroja. Ensisijaista on turvata nykyisen perusopetuksen riittävät voimavarat. Jos opetusryhmät olisivat pienemmät, jolloin opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta lisättäisiin, kouluviihtyvyys paranisi, kiusaaminen vähenisi ja oppiminen helpottuisi. Myös tarve rajusti kasvaneeseen erityisopetukseen voisi olla pienempi. Kouluviihtyvyysohjelmat ovat vain oireiden lievitystä, ei sairauden syyn poistamista. Syrjäytymisvaarassa olevat lapset pitää ottaa avun piiriin paljon varhaisemmassa vaiheessa eli neuvoloissa ja varhaiskasvatuksessa.

Koulupäivän muokkaaminen sisältää myös muita periaatteellisia ongelmia. Vanhempien vastuuta lapsistaan ei voi ulkoistaa koululle ja opettajille. Perheiden elämäntilanteet ja lapset ovat erilaisia ja siksi tarvitaan erilaisia vaihtoehtoja. Kokonaiskoulupäivän sijaan pitäisikin jatkaa aamu- ja iltapäivätoiminnan kehittämistä. Samoin elvyttää perinteinen koulujen kerhotoiminta.

On selvää, että tarve erilaisiin harrastuksiin, kuten musiikkiopistoon ja partioon, ei poistuisi ja monen lapsen päivä pitenisi entisestään. Lepoon, virkistykseen ja perheen kanssa yhdessäoloonkin pitää jäädä aikaa, samoin läksyjen lukuun.

Suomi on menestynyt loistavasti oppimistuloksia mittaavissa tutkimuksissa - kiitos akateemisesti koulutettujen, pätevien ja motivoituneiden opettajien. Kärkisija ei ole kuitenkaan itsestään selvyys. Viimeisin OECD-arvio osoitti, että koulutus ei ole Suomessa enää erityinen investoinnin kohde. BKT-osuudella mitaten jäämme OECD-maiden keskiarvosta. Pohjoismaista olemme hännän huippu. Tilanne näkyy monen kunnan arjessa monella tapaa: suurempina ryhmäkokoina, kielten valinnan mahdollisuuksien vähenemisenä ja opettajien lomautuksina.

Jos haluamme olla jatkossakin koulutuksen huippumaa, on tehtävä suunnan muutos. Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen on oltava painopisteitä.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja, kok
Kokoomuksen puoluevaltuuston pj
Helsinki

Raija Vahasalo
Kansanedustaja, kok
sivistysvaliokunnan jäsen
Rehtori
Kirkkonummi