Hoitotakuun päätavoite oli turvata tasa-arvoinen hoitoon pääsy koko maassa. Nyt
kun hoitotakuu on ollut voimassa reilusti yli vuoden, on hyvä arvioida tuloksia.
Paljon hyvää on tehty ja toimintoja kehitetty. Kaikki tapahtunut ei ole ollut
pelkästään hyvää. Näyttää siltä, että painopiste on siirtynyt ehkä liiaksi
korjaavaan toimintaan ja jo syntyneiden sairauksien hoitoon. Ehkäisevä työ ja
terveyden edistäminen ovat jääneet taka-alalle.
Näyttää myös siltä, että hoitotakuu ei toimi yhtä hyvänä hoitoon pääsyn
turvaajana kaikissa sairausryhmissä. Mielenterveyspotilaat ovat tästä vakava
esimerkki. Mielenterveyspalveluiden osalta hoitotakuu ei ole toteutunut.
Jo lakia säädettäessä oli selvää, että hoitotakuun toteutuminen vaatii paljon
työtä. Samoin oli selvää, että sen onnistuminen vaatii merkittävää rakenteiden
ja toimintatapojen uudistamista sekä hoidonporrastuksen ja hoitoketjujen kuntoon
laittamista. Samoin lisävoimavaroja. Tähän mennessä olemme saaneet suhteellisen
pienellä panostuksella laadukasta terveydenhuoltoa, suomalaisen terveydenhuollon
ollessa kansainvälisesti vertaillen varsin kustannustehokasta.
Mielenterveyspalvelujen kehittämiselle palvelurakenneuudistus saattaakin olla
hoitotakuuta suurempi mahdollisuus. Palvelurakenneuudistuksella on mahdollisuus
koota yhteen pirstaloituneita mielenterveyspalveluita. Riittävän suuret
väestöpohjat luovat nykyistä parempia mahdollisuuksia kehittää erityispalveluja.
Suuremmat terveyskeskukset pystyvät hankkimaan paremmin osaavaa henkilökuntaa ja
pystyvät toteuttamaan yhtenäisiä käytäntöjä esimerkiksi ennaltaehkäisevässä
työssä.
Painopiste on laitettava perusterveydenhuoltoon ja avopalveluiden kehittämiseen.
Tarvitaan tukevampaa avohoitoa ja velvoittavampaakin mielenterveyspotilaiden
osalta jossain tapauksissa. Tarvitaan lisää tuettua asumista, varsinkin, kun
hoitoajat ovat lyhentyneet. Yhtä lailla tarvitaan matalan kynnyksen
lähipalveluja asiakaslähtöisesti. Erityinen ryhmä, joka tarvitsee lisähuomiota,
ovat masennuspotilaat ja kaksois-diagnoosipotilaat. Erityisen tärkeää on saada
sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyö kuntoon psykiatristen potilaiden
hoidossa.
Hoitotakuun toteutumisen edellytys on, että myös Kelan korvausjärjestelmä
toimii. Hoitoon pääsyn turvaamiseksi on perusteltua nostaa
yksityislääkärikäyntien sairausvakuutuksen korvauksia. Sairausvakuutuskorvaus
olisi laajennettava koskemaan lääkärin määräämää laillistetun psykologin antamaa
hoitoa. Tämä vahvistaisi mielenterveyspalveluja ja turvaisi hoidon saatavuutta.
Mielenterveystyön painopiste on siirtynyt psykiatrisesta laitoshoidosta
psykososiaaliseen avohoitoon ilman, että avohoidon voimavaroja on riittävästi
lisätty. Puutteellisen avohoidon kehittämiseksi tarvitaan uusia luovia
ratkaisuja ja kaikkien voimavarojen hyödyntämistä.
***
Palvelurakenneuudistuksessa on vahvistettava ehkäisevää työtä ja terveyden
edistämistä palveluiden lähtökohtana. Erityisen tärkeää tämä on
mielenterveystyössä. Ehkäisevän mielenterveystyön kehittäminen on haastavaa,
mutta varmasti kannattavaa.
Erityisesti lasten ja nuorten mielenterveysongelmien ehkäisyssä on panostettava
entistä enemmän ennaltaehkäisevään toimintaan päiväkodeissa, kouluissa,
neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Kouluterveydenhuollolla ja neuvolalla on
oikein resursoituna loistavat mahdollisuudet tunnistaa lasten ja nuorten
ongelmat sekä antaa varhaista apua.
Samoin varsinaisten mielenterveyspalveluiden vaikuttavuutta olisi arvioitava
perusteellisesti. Esimerkiksi perheneuvolajärjestelmän uudenlaista suuntaamista
tulisi miettiä. Palveluiden on muodostettava kokonaisuus, joka tukee parhaalla
mahdollisella tavalla lapsen ja perheen hyvinvointia. Epätarkoituksenmukaisesta
luukulta toiselle juoksemisesta ja hoitosuhteiden monilukuisuudesta sekä
toisaalta katkeamisista on päästävä eroon.
Lasten ja nuorten hyvinvoinnista ei voi puhua ilman, että puhutaan vanhemmista,
jotka ovat vahvimmat vaikuttajat ja vastuunkantajat lasten elämästä. Kaikki
toimenpiteet, joilla edistetään työn ja perhe-elämän yhteensovittamista, ja
perheen yhteistä aikaa, sekä yleensä aikuisten aikaa lapsille, ovat enemmän kuin
tervetulleita. On välttämätöntä, että uusia tapoja tukea vanhemmuutta
kehitetään, luodaan aikuisten verkostoja lasten kasvun tueksi ja vahvistetaan
ohentunutta yhteisöllisyyttä. Päihteiden väärinkäytön vähentämiseksi on
ehdottomasti tehtävä kaikki voitava.
***
On hälyttävää, ettei eduskunnan säätämä, lapsia ja nuoria koskeva psykiatrian
hoitotakuu ole vieläkään toteutunut, vaikka se on ollut voimassa vuodesta 2001.
Yhä vielä lapsia sijoitetaan jopa vuodeksi sijaiskoteihin odottamaan hoitoa.
Lasten ja nuorten tilanne on todella vakava, vaikka juuri lasten pitäisi päästä
nopeasti avun ja hoidon piiriin.
Eduskunta on vuodesta 2000 lähtien osoittanut vuosittain erillisen määrärahan
lasten ja nuorten psykiatristen palvelujen järjestämiseen. On käsittämätöntä,
että hallitus ei taaskaan esittänyt erillismäärärahaa, vaikka eduskunta on
yksiselitteisesti linjannut rahan jatkumisen puolesta ja lisännyt sen vuosittain
budjettiin. Samoin yksiselitteinen viesti sairaanhoitopiireistä on ollut se,
että tämän ns. korvamerkityn määrärahan poistuminen merkitsisi monen hyvän
hoitosuhteen päättymistä ja jonojen pidentymistä.
Hallituksen on otettava lasten ja nuorten psykiatrian hoitotakuu tosissaan ja
kunnioitettava eduskunnan kantaa määrärahajaossa. On välttämätöntä, että
eduskunta taas kerran lisää määrärahan ensi vuoden talousarvioon.
Tänä vuonna aloitettu Mielenterveysbarometri oli tervetullut uutuus, toivon
sille jatkoa. Säännöllisesti julkaistuna se on oivallinen mahdollisuus seurata,
kuinka mielenterveyspalveluiden kehittämisessä ja ihmisten kohtelussa sekä
asenteissamme olemme edistyneet.
Sari Sarkomaa
Kansanedustaja
Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja