Kolumnit 2006

13.12.2006
Perintöveron kiusa

8.12.2006
Ryhtiä tasa-arvotyöhön

7.12.2006
Mielenterveyspalveluiden hoitotakuu yhä toteutumatta

29.11.2006
Terveyttä edistävä apteekki

24.11.2006
Kokonaiskoulupäivä uhka perusopetukselle

17.11.2006
Ilmastotavoitteet vahvasti kokoomuksen agendalla

9.11.2006
Ohjeistusta koulutuksen korvauskäytäntöihin

30.10.2006
Mitä demarit pelkäävät?

6.10.2006
Jokamiehen joukkoliike vanhempainvapaalle!

4.10.2006
Päivähoitolain uudistus on torso

4.10.2006
Ajatuksia eläkkeiden ostovoimasta ja veroerosta

11.9.2006
Pitääkö miehille maksaa enemmän lastenkin hoidosta?

6.9.2006
Perintöverosta päästävä eroon!

syyskuu 2006
Puhtaampi Töölönlahti

28.8.2006
Vastuullista senioripolitiikkaa

9.8.2006
Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä tuettava

8.8.2006
Heinäluoman kaupunkipolitiikka hukassa

31.7.2006
Järjestöjen rooli korvaamaton

20.6.2006
Itämerellä on mahdollisuus

5.6.2006
Vastuullista senioripolitiikkaa

26.5.2006
Puitelaki palveluiden pelastajaksi?

10.5.2006
Järjestötyö täydentää hyvinvointipalveluita

25.4.2006
Hazardilla totuuden kokoinen aukko

8.4.2006
Vanhemmuuden kustannukset kuntoon!

3.4.2006
Painajainen Itämerellä

8.3.2006
Yrittäjät luovat uusia työpaikkoja

8.3.2006
Työ ja perhe – jokanaisenoikeus

7.3.2006
Jokaisen naisen oikeus

3.3.2006
Kela-korvaus osa ennaltaehkäisyä

1.3.2006
Kristillisten koulujen toimintamahdollisuudet turvattava

8.2.2006
Vuoden vaihteen jännitys

3.2.2006
Ennakoiva ote hyvinvointiin sopii Kokoomukselle

11.1.2006
Oikeus valita kuuluu vaaleihin

9.1.2006
Pitkät listat olisivat tuhoisa harha-askel

6.1.2006
Yhteistyöllä paremmat palvelut


Kolumnit 2005

Kolumni Erikoislääkäri-lehdessä 7.12.2006

Mielenterveyspalveluiden hoitotakuu yhä toteutumatta

Hoitotakuun päätavoite oli turvata tasa-arvoinen hoitoon pääsy koko maassa. Nyt kun hoitotakuu on ollut voimassa reilusti yli vuoden, on hyvä arvioida tuloksia. Paljon hyvää on tehty ja toimintoja kehitetty. Kaikki tapahtunut ei ole ollut pelkästään hyvää. Näyttää siltä, että painopiste on siirtynyt ehkä liiaksi korjaavaan toimintaan ja jo syntyneiden sairauksien hoitoon. Ehkäisevä työ ja terveyden edistäminen ovat jääneet taka-alalle.

Näyttää myös siltä, että hoitotakuu ei toimi yhtä hyvänä hoitoon pääsyn turvaajana kaikissa sairausryhmissä. Mielenterveyspotilaat ovat tästä vakava esimerkki. Mielenterveyspalveluiden osalta hoitotakuu ei ole toteutunut.

Jo lakia säädettäessä oli selvää, että hoitotakuun toteutuminen vaatii paljon työtä. Samoin oli selvää, että sen onnistuminen vaatii merkittävää rakenteiden ja toimintatapojen uudistamista sekä hoidonporrastuksen ja hoitoketjujen kuntoon laittamista. Samoin lisävoimavaroja. Tähän mennessä olemme saaneet suhteellisen pienellä panostuksella laadukasta terveydenhuoltoa, suomalaisen terveydenhuollon ollessa kansainvälisesti vertaillen varsin kustannustehokasta.

Mielenterveyspalvelujen kehittämiselle palvelurakenneuudistus saattaakin olla hoitotakuuta suurempi mahdollisuus. Palvelurakenneuudistuksella on mahdollisuus koota yhteen pirstaloituneita mielenterveyspalveluita. Riittävän suuret väestöpohjat luovat nykyistä parempia mahdollisuuksia kehittää erityispalveluja. Suuremmat terveyskeskukset pystyvät hankkimaan paremmin osaavaa henkilökuntaa ja pystyvät toteuttamaan yhtenäisiä käytäntöjä esimerkiksi ennaltaehkäisevässä työssä.

Painopiste on laitettava perusterveydenhuoltoon ja avopalveluiden kehittämiseen. Tarvitaan tukevampaa avohoitoa ja velvoittavampaakin mielenterveyspotilaiden osalta jossain tapauksissa. Tarvitaan lisää tuettua asumista, varsinkin, kun hoitoajat ovat lyhentyneet. Yhtä lailla tarvitaan matalan kynnyksen lähipalveluja asiakaslähtöisesti. Erityinen ryhmä, joka tarvitsee lisähuomiota, ovat masennuspotilaat ja kaksois-diagnoosipotilaat. Erityisen tärkeää on saada sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyö kuntoon psykiatristen potilaiden hoidossa.

Hoitotakuun toteutumisen edellytys on, että myös Kelan korvausjärjestelmä toimii. Hoitoon pääsyn turvaamiseksi on perusteltua nostaa yksityislääkärikäyntien sairausvakuutuksen korvauksia. Sairausvakuutuskorvaus olisi laajennettava koskemaan lääkärin määräämää laillistetun psykologin antamaa hoitoa. Tämä vahvistaisi mielenterveyspalveluja ja turvaisi hoidon saatavuutta. Mielenterveystyön painopiste on siirtynyt psykiatrisesta laitoshoidosta psykososiaaliseen avohoitoon ilman, että avohoidon voimavaroja on riittävästi lisätty. Puutteellisen avohoidon kehittämiseksi tarvitaan uusia luovia ratkaisuja ja kaikkien voimavarojen hyödyntämistä.

***
Palvelurakenneuudistuksessa on vahvistettava ehkäisevää työtä ja terveyden edistämistä palveluiden lähtökohtana. Erityisen tärkeää tämä on mielenterveystyössä. Ehkäisevän mielenterveystyön kehittäminen on haastavaa, mutta varmasti kannattavaa.

Erityisesti lasten ja nuorten mielenterveysongelmien ehkäisyssä on panostettava entistä enemmän ennaltaehkäisevään toimintaan päiväkodeissa, kouluissa, neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Kouluterveydenhuollolla ja neuvolalla on oikein resursoituna loistavat mahdollisuudet tunnistaa lasten ja nuorten ongelmat sekä antaa varhaista apua.

Samoin varsinaisten mielenterveyspalveluiden vaikuttavuutta olisi arvioitava perusteellisesti. Esimerkiksi perheneuvolajärjestelmän uudenlaista suuntaamista tulisi miettiä. Palveluiden on muodostettava kokonaisuus, joka tukee parhaalla mahdollisella tavalla lapsen ja perheen hyvinvointia. Epätarkoituksenmukaisesta luukulta toiselle juoksemisesta ja hoitosuhteiden monilukuisuudesta sekä toisaalta katkeamisista on päästävä eroon.

Lasten ja nuorten hyvinvoinnista ei voi puhua ilman, että puhutaan vanhemmista, jotka ovat vahvimmat vaikuttajat ja vastuunkantajat lasten elämästä. Kaikki toimenpiteet, joilla edistetään työn ja perhe-elämän yhteensovittamista, ja perheen yhteistä aikaa, sekä yleensä aikuisten aikaa lapsille, ovat enemmän kuin tervetulleita. On välttämätöntä, että uusia tapoja tukea vanhemmuutta kehitetään, luodaan aikuisten verkostoja lasten kasvun tueksi ja vahvistetaan ohentunutta yhteisöllisyyttä. Päihteiden väärinkäytön vähentämiseksi on ehdottomasti tehtävä kaikki voitava.

***
On hälyttävää, ettei eduskunnan säätämä, lapsia ja nuoria koskeva psykiatrian hoitotakuu ole vieläkään toteutunut, vaikka se on ollut voimassa vuodesta 2001. Yhä vielä lapsia sijoitetaan jopa vuodeksi sijaiskoteihin odottamaan hoitoa. Lasten ja nuorten tilanne on todella vakava, vaikka juuri lasten pitäisi päästä nopeasti avun ja hoidon piiriin.

Eduskunta on vuodesta 2000 lähtien osoittanut vuosittain erillisen määrärahan lasten ja nuorten psykiatristen palvelujen järjestämiseen. On käsittämätöntä, että hallitus ei taaskaan esittänyt erillismäärärahaa, vaikka eduskunta on yksiselitteisesti linjannut rahan jatkumisen puolesta ja lisännyt sen vuosittain budjettiin. Samoin yksiselitteinen viesti sairaanhoitopiireistä on ollut se, että tämän ns. korvamerkityn määrärahan poistuminen merkitsisi monen hyvän hoitosuhteen päättymistä ja jonojen pidentymistä.

Hallituksen on otettava lasten ja nuorten psykiatrian hoitotakuu tosissaan ja kunnioitettava eduskunnan kantaa määrärahajaossa. On välttämätöntä, että eduskunta taas kerran lisää määrärahan ensi vuoden talousarvioon.

Tänä vuonna aloitettu Mielenterveysbarometri oli tervetullut uutuus, toivon sille jatkoa. Säännöllisesti julkaistuna se on oivallinen mahdollisuus seurata, kuinka mielenterveyspalveluiden kehittämisessä ja ihmisten kohtelussa sekä asenteissamme olemme edistyneet.

Sari Sarkomaa
Kansanedustaja
Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja