Kuukausikirjeet

Helmikuu 2011

Tammikuu 2011

Joulukuu 2010

Marraskuu 2010

Lokakuu 2010

Syyskuu 2010

Kesäkuu 2010

Toukokuu 2010

Huhtikuu 2010

Maaliskuu 2010

Helmikuu 2010

Joulukuu 2009

Marraskuu 2009

Lokakuu 2009

Syyskuu 2009

Elokuu 2009

Kesäkuu 2009

Toukokuu 2009

Huhtikuu 2009

Maaliskuu 2009

Helmikuu 2009

Tammikuu 2009

Joulukuu 2008

Marraskuu 2008

Lokakuu 2008

Syyskuu 2008

Elokuu 2008

Kesäkuu 2008

Toukokuu 2008

Huhtikuu 2008

Helmikuu 2008

Tammikuu 2008

Joulukuu 2007

Marraskuu 2007

Syyskuu 2007

Kesäkuu 2007

Toukokuu 2007

Eduskuntatervehdys

Maaliskuu_2_2007

Maaliskuu 2007

Helmikuu 2007

Joulukuu 2006

Marraskuu 2006

Lokakuu 2006

Syyskuu 2006

Kesäkuu 2006

Toukokuu 2006

Huhtikuu 2006

Maaliskuu 2006

Tammikuu 2006

Joulutervehdys

Joulukuu 2005

Lokakuu 2005

Syyskuu 2005

Kesäkuu 2005

Toukokuu 2005

Huhtikuu 2005

Helmikuu 2005

Sari Sarkomaan kuukausikirje Helsingissä 18.8.2009

Hyvä ystävä!

Ihana kesä jatkuu vielä, mutta nyt viimeistään on aika kääntää katseet syksyn haasteisiin. Tällä viikolla aloittivat viimeisetkin peruskoululaiset koulunsa ja niin myös minun koululaiseni. Takana on kesäloma ja monta viikkoa rentouttavaa purjehtimista Itämerellä. Merellinen luonto on joka kesä yhtä upea elämys. 

Kesäloma alkaa tuntua osin jo kaukaiselta, sillä työt ovat täydessä vauhdissa. Elokuu sujuu erilaisten kesäkokouksien, tapaamisten ja yritysvierailujen merkeissä. Onneksi aikaa jää myös pian alkavan istuntokauden poliittisten kysymysten pohdinnalle. Syksyn ensimmäisiä suuri asioita on aina tulevan vuoden budjetin käsittely.


Elvyttävä budjetti

Viime syksynä vientimme supistumisen myötä tullut talouden taantumakierre syveni kuluvan vuoden talvella. Talouden toimeliaisuus on kesän aikana edelleen heikentynyt. Valtiovarainministeriön julkaisemassa budjettiehdotuksen mukaan valtio ottaa ensi vuonna lisää velkaa 13 miljardia euroa palvelutason ylläpitämiseen ja talouden voimakkaaseen elvyttämiseen. Tärkeää on, että nyt tehtävät investoinnit lähtevät liikkeelle nopeasti ja että ne ovat työllistäviä ja edesauttavat tulevaa kasvua. Liikaa velkaantumista on kuitenkin varottava.

Koska työttömyysasteen arvioidaan nousevan 10 ½ prosenttiin ensi vuonna, on tärkeää, että työllisyyspolitiikan määrärahoja lisätään budjettiehdotuksessa. Toimenpiteitä kohdistetaan erityisesti nuorten ja vastavalmistuneiden nopeaan työllistymiseen ja pitkäaikaistyöttömyyden ja syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn.

Jotta talouden pyörät pidetään pyörimässä, halutaan budjettiehdotuksessa estää työn verotuksen kiristyminen entisestään mm. poistamalla työnantajan kansaneläkemaksu. Siinä on myös merkittäviä panostuksia rakennusteollisuuteen, koulutukseen sekä vanhempainvapaiden kohentamiseen. Myös eläketulon verotusta kevennetään siten, että eläketulon veroaste on korkeintaan vastaavan palkkatulon veroasteen tasolla. Kaikkein pienituloisimpien verotusta kevennetään.


Myös ay-liikkeen syytä arvioida vaalituen peliäännöt

Viime aikoina vellonut vaalirahakeskustelu on syytä saada kunnialla päätökseen. Vaalirahoitusta koskeva lainsäädäntö ja käytännöt on saatettava viipymättä sellaiseksi, että ne vastaavat yleistä oikeudentajua ja tukevat demokratian toteutumista. On aivan olennaista, että myös ay-liikkeessä käydään vaalirahoituksesta linjakeskustelu ja että puoluerahoituksen uudistamista miettivä Lauri Tarastin johtama työryhmä käsittelee ay-liikkeen antamaa tukea.

Osa ay-liikkeestä on rahoittanut päätähuimaavilla summilla vaalityötä ja jotkut lähes yksinomaan yhtä aatesuuntaa tai puoluetta. Kuitenkin palkansaajajärjestöjen jäseninä on kaikkia puolueita kannattavia ja erilaisia arvosuuntia omaavia jäsenmaksua maksavia jäseniä. On kaikki syyt kysyä, onko kestävää, että järjestö, jossa jäsenistö edustaa eri arvosuuntia rahoittaa yksipuolisesti vain yhtä aatesuuntaa. Ja kyse on kuitenkin rahoista, joita kaikki veronmaksajat rahoittavat verovähennyksien kautta.  Ei ole täysin samantekevää, antavatko vaalirahoitusta yksittäiset ihmiset ja yritykset omista varoistaan vai saadaanko rahoitusta valtion tukemilta tai omistamilta tahoilta.

On hyvä, että vaalirahoituslaki tulee jatkossa koskemaan myös puolueita. Ehdokkaitahan se koskee ja aina vaalien jälkeen me annamme vaalirahoitusilmoituksen. Oman vaalirahoitukseni olen hankkinut pääasiassa myymällä talousseminaareja.  Minun ja muiden vaalirahoitusilmoitukset ovat nähtävillä osoitteessa http://www.vaalit.fi/38746.htm. Puolueiden vaalirahoitusilmoituksen muotoa ja tarkkuutta on myös hyvä arvioida niin, ett se antaa varmasti riittävät tiedot.

Puolueiden ja ehdokkaiden tukeminen talkootyöllä tai lahjoituksin on demokratian tärkeimpiä toteutumismuotoja. On välttämätöntä, että vaalirahoituspelisäännöt saadaan sellaiseksi, etteivät ne estä vaalirahoituksen hankkimista. Suomalaisten ja Suomen tulevaisuuden kannalta ei ole eduksi, jos politiikassa voisivat olla tulevaisuudessa yksinomaan vain hyvin varakkaat ihmiset tai ennestään tunnetut julkkikset. Tämä kaventaisi kovalla kädellä politiikkaan osallistumismahdollisuuksia ja kasvattaisi demokratiavajetta.
 

Kunnianhimoton Itämeristrategia

Istuntotauosta huolimatta jatkaa eduskunnan Suuri valiokunta aina työtään myös kesäisin. Heinäkuun alussa kokoonnuimme käsittelemään Komission tuoretta Itämeristrategiaa. Valitettavasti Itämeristrategia oli löperyydessään pettymys. Ainoa ehdotus sitovaksi tavoitteeksi oli pesuaineiden fosfaattikielto. Valiokunnassa annoimmekin lausunnon, jonka mukaan strategian tavoitteet eivät olleet tarpeeksi kunnianhimoisia, eivätkä ehdotetut toimet tarpeeksi konkreettisia.

Erityisesti ponnettomuus saada maatalouden päästöt kuriin on EU:n ja Itämeristrategian häpeätahroja. Vaikka Itämeren rantavaltioiden maatalous tuottaa enemmän ravinnevalumia kuin kaupunkien jätevedet, tarjotaan strategiassa maatalouteen edelleen vain vapaaehtoisia toimia. Itämeri ei olisi kuolemassa, jos vapaaehtoiset toimet olisivat tepsineet.

Itämerellä vallitsevan vakavan ja akuutin ympäristökriisin korjaamiseksi tarvitaan sitovia ja vaikuttavia tavoitteita kaikille päästötahoille. Vapaamatkustajia ei tule sallia. Suomen on Itämeristrategian neuvotteluissa kiritettävä koko EU:ta kunnianhimoisempiin tavoitteisiin. Itämeren suojeluun on luotava sitovia sopimuksia Venäjä mukaan lukien.


Järjestöjen lastenhoitoavun alasajo pysäytettävä

Järjestöjen, kuten Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Väestöliiton, järjestämä tilapäinen lastenhoitoapu on vaarassa loppua ensi vuonna kokonaan. Lukuisille perheille tärkeä ja monille ainoa apu on romuttumassa Raha-automaattiyhdistyksen EU:n sisämarkkinalainsäädännön ylikireään tulkintaan, jonka mukaan lastenhoitotoiminta vääristää liikaa alan kilpailua.

On kohtuutonta, että tilanteessa, jossa lapsiperheiden hyvää arkea ja vanhemmuutta pitäisi kaikin tavoin edistää, leikattaisiin lukuisille perheelle olennainen arjen selviytymisapu. On välttämätöntä, että RAY:n hallitus ja viime kädessä valtioneuvosto uudelleenarvioivat EU:n ja kansallisen lainsäädännön soveltamisen niin, ettei lain ylikireällä tulkinnalla estetä järjestöjen lastenhoitopalveluiden tukemista. Parhaillaan tehdään työtä hartiavoimin, että järjestöjen tukemista voitaisiin jatkaa ja että myös lastenhoitotoiminta voisi jatkaa katkeamatta.

Olen jättänyt aiheesta valtioneuvostolle myös kysymyksen, koska kyseessä on  periaatteellisesti hyvin tärkeä asia. Järjestöjen julkisen tuen pelisääntöjen tarkentaminen ja tukien palvelumarkkinoita vääristäviä vaikutuksien vähentäminen on tärkeää, mutta se ei saa romuttaa järjestöjen mahdollisuuksia toimia palvelusektorilla. Järjestöillä on mittaamatonta osaamista ja niitä tarvitaan osana hyvinvointiyhteiskunnan palvelu- ja tukiverkostoa.
 

Järkevää kaupunkipolitiikkaa

Helsingin kaupungin lainamäärä on vaarassa kolminkertaistua seuraavassa kahdessa vuodessa. Näin velat nousisivat noin 3300 euroon asukasta kohti. Tämä johtuu verotulojen ehtymisestä ja muun muassa toimeentulotukimenojen paisumisesta jo tänä vuonna.

Taantuma ei saa kuitenkaan kampittaa peruspalveluiden laatua, eikä meneillään olevia keskeisiä kehittämishankkeita. Vanhustenhuollon inhimillisyyden ja kodinomaisuuden lisääminen ovat niistä keskeisimpiä. Tehtävää riittää. Puolisoiden ja elämänkumppaneiden oikeus päästä samaan vanhainkotiin ja elää yhdessä on mielestäni perusoikeus, josta on ehdottomasti pidettävä kiinni. Investointien vauhdittaminen, kuten koulujen korjaaminen ja päiväkotien rakentaminen, ovat kaikkien kaupunkilaisten etu. Tuovathan ne myös lisää työpaikkoja ja pitävät talouden pyörät pyörimässä.

Vaikka lisälainan ottaminen on välttämätöntä, on sen otossa pidettävä järki mukana.  Emme saa ylivelkaantua. Tärkeää on myös katsoa pidemmälle tulevaisuuteen ja varmistaa, ettei asumista ja elämistä tehdä Helsingissä enää yhtään kalliimmaksi. Erityisesti julkisuudessa vilauteltua kiinteistöveron nostoa on ehdottomasti vältettävä.
 

Aurinkoa loppukesään toivottaen,


Sari Sarkomaa
Kansanedustaja
Helsingin kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.fi