Kuukausikirjeet
Helmikuu 2011
Tammikuu 2011
Joulukuu 2010
Marraskuu 2010
Lokakuu 2010
Syyskuu 2010
Kesäkuu 2010
Toukokuu 2010
Huhtikuu 2010
Maaliskuu 2010
Helmikuu 2010
Joulukuu 2009
Marraskuu 2009
Lokakuu 2009
Syyskuu 2009
Elokuu 2009
Kesäkuu 2009
Toukokuu 2009
Huhtikuu 2009
Maaliskuu 2009
Helmikuu 2009
Tammikuu 2009
Joulukuu 2008
Marraskuu 2008
Lokakuu 2008
Syyskuu 2008
Elokuu 2008
Kesäkuu 2008
Toukokuu 2008
Huhtikuu 2008
Maaliskuu 2008
Helmikuu 2008
Tammikuu 2008
Joulukuu 2007
Marraskuu 2007
Syyskuu 2007
Kesäkuu 2007
Toukokuu 2007
Eduskuntatervehdys
Maaliskuu_2_2007
Maaliskuu 2007
Helmikuu 2007
Joulukuu 2006
Marraskuu 2006
Lokakuu 2006
Syyskuu 2006
Kesäkuu 2006
Toukokuu 2006
Huhtikuu 2006
Maaliskuu 2006
Tammikuu 2006
Joulutervehdys
Joulukuu 2005
Lokakuu 2005
Syyskuu 2005
Kesäkuu 2005
Toukokuu 2005
Huhtikuu 2005
Helmikuu 2005
|
Sari Sarkomaan kuukausikirje Helsingissä 15.2.2008
Hyvä ystävä,
Valtiopäivät avattiin kuun
alussa ja eduskuntatyö lähti heti vauhdilla käyntiin. Kokoomuksen
eduskuntaryhmässä työ käynnistyi erityisen hyvillä mielin - onhan kokoomus
edelleen Suomen suurin puolue. Tuleviin syksyn kunnallisvaaleihin
valmistautuminen onkin alkanut mukavissa, mutta nöyrissä tunnelmissa. Tuleva
kevät on monin tavoin työntäytteinen. Myös kesän lähestyvät puoluekokoukset
alkavat tuoda väriä poliittiseen keskusteluun. Suurin yllättäjä oli
puheenjohtaja Heinäluoma, joka ilmoitti luopuvansa tehtävästään.
Maahanmuuttajalasten koulutusta kohennettava
Puoluevaltuusto kokoontui
vuoden ensimmäiseen kokoukseen. Avauspuheessani painotin koulutuksen tärkeyttä
maahanmuuttajien kotouttamiselle Suomeen. Tulevien maahanmuuttajien ohella
meidän on ennen kaikkea huolehdittava jo nyt Suomessa olevien
maahanmuuttajalasten koulutuksen laadusta.
Tällä hetkellä vakava tosiasia on, että koulutusjärjestelmämme ei riittävällä
tavalla vastaa maahanmuuttajien ja heidän lastensa tarpeisiin. Hälyttävä
esimerkki tästä on se, että yli 20 % maahanmuuttajataustaisista nuorista ei
jatka peruskoulun jälkeisessä koulutuksessa. Edellytyksiä jatkokoulutukseen
heikentää erityisesti kielikoulutuksen puutteet.
Hallituksen tavoitteena kuitenkin on, että jokainen peruskoulunsa päättävä
jatkaa opintojaan vähintään toisen asteen koulutuksessa.
Maahanmuuttajataustaisten nuorten kohdalla tarvitaankin usein
erityistoimenpiteitä.
Tasa-arvoisten lähtökohtien turvaaminen edellyttää perusopetukseen valmistavan
opetuksen laajentamista. Lisäksi maahanmuuttajien suomen tai ruotsin kielen
koulutusta on lisättävä. Myöskään oman äidinkielen opiskelu ei saa olla
valinnainen kouluaine - kuten se tällä hetkellä on - sillä oman äidinkielen
osaaminen on perusta kaikelle muullekin oppimiselle.
Jokaiselle maahanmuuttajalle on mahdollistettava oikeus rakentaa omanlaisensa
suomalainen identiteetti oman kielen ja kulttuurinsa pohjalta.
Varhaiskasvatus on osa koulutusta
Kävin viime viikolla puhumassa
Elinikäisen oppimisen alkutaival -seminaarissa laadukkaan varhaiskasvatuksen
merkityksestä lapsen kasvulle ja tasapainoiselle kehitykselle. Tämä on
kiistattomasti todistettu niin lukemattomissa tutkimuksissa kuin testattu
koulujen ja päiväkotien arjessa. Varhaiskasvatus muodostaa yhdessä ja esi- ja
perusopetuksen kanssa kokonaisuuden, jonka tavoitteena on yhtenäinen kasvun ja
oppimisen polku.
Varhaiskasvatuksen hallinnollisessa asemassa onkin tehtävä muutoksia. Tällä
hallituskaudella koko kymmeniä vuosia vanha päivähoitolaki on uudistettava
varhaiskasvatuslaiksi ja päivähoito siirrettävä opetustoimen alaisuuteen.
Varhaiskasvatus on osa koulutusta.
Muutosten yhteydessä on huolehdittava siitä, että lapset saavat yhä olla lapsia.
Koulun aloittamisikää ei ole syytä muuttaa. Tämä vaatii tuekseen kaikkien
toimijoiden - valtion, kuntien ja perheen - yhteistyötä. Esimerkiksi Helsingissä
onkin syytä pikaisesti tehdä päätöksiä, jotta uudistus saadaan käyntiin
mahdollisimman sujuvasti.
POP-ohjelma etenee
Voidakseen hyvin lapset tarvitsevat aikuisten
tukea ja ohjausta koulutielleen.
Perusopetus paremmaksi eli POP-ohjelmassa on vaalikaudeksi varattu 80 miljoonaa
euroa, josta tälle vuodelle on suunnattu 18 miljoonaa euroa. Olen juuri
myöntänyt POP-ohjelman ensimmäiset avustukset, joiden painopisteinä ovat
tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetus ja oppilaanohjaus.
Tavoitteena on, että kunnat kehittävät erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden
opetusta siten, että painopistettä siirretään oppilaalle annettavaan ennalta
ehkäisevään ja varhaiseen tukeen. Tähän työhän erityistukia ohjataan 7,5
miljoonaa euroa. Kehittämistoimet kohdennetaan esi- ja perusopetusikäisten
oppilaiden opetukseen ja opetusmenetelmien kehittämiseen.
Perusopetuksen kehittämistoimilla tehostetaan oppilaanohjausta, erityisesti
uravalinnan ohjausta sekä jatko-opintoihin, työhön ja ammatteihin perehtymistä.
Lisäksi erityishuomiota tullaan kiinnittämään oppilaanohjaukseen koulutuksen
nivelkohdissa ja sen ulottamista nykyistä varhempaan ajankohtaan.
Oppilaanohjauksen kehittämiseen ohjataan rahaa yhteensä 4,3 miljoonaa euroa.
Erityisesti Helsingissä on käynnistettävänä erinomaisia hankkeita, jotka
varmasti tulevat edistämään helsinkiläislasten oppimismahdollisuuksia.
Koululaisten hyvinvointiin vaikuttavat kuitenkin keskeisesti yksinkertaiset ja
ajattomat perusseikat, kuten aikuisten aika ja vuorovaikutus. Myös
tulevaisuudessa nämä perusseikat ovat lapsen kasvun perusta. Parasta oppilaiden
hyvinvoinnista huolehtimista onkin aito välittäminen ja huolenpito. Arkisen
koulutyön puitteissa on tärkeää antaa aikaa kuuntelemiselle, vuorovaikutukselle,
ilolle ja myönteiselle palautteelle.
Mukavia talvipäiviä toivottaen,
Sari Sarkomaa
Opetusministeri
Kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja
Helsingin kaupunginvaltuutettu
www.sarisarkomaa.fi
|